Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cykel ska gå före bil

Fler cykelparkeringar. P-platser med resebevis för bilpendlare. Platser i parkeringshus. Så ska parkering i det nya stationsområdet ordnas.

Annons
Fler cykelparkeringar planeras vid nya stationsområdet.

Färre bilar och fler cyklar är grundtanken i en utredning om trafik i det nya området. Cykelparkeringar ska finnas nära ingången till tågstationen. Närmare 2 000 platser behövs. Cykelparkering ska också finnas inomhus, i ett tänkt parkeringshus.

Man ska även kunna parkera bilen när man reser vidare med tåg. Pendlarparkeringen ska regleras, så att pendlare får ansöka om tillstånd för ett resebevis.

Pendlarparkeringen kan inrymmas i Punkt, som dock är privat, eller i ett nytt parkeringshus i stationsområdet.

– Förslaget är att nyttja ett parkeringshus som redan finns, säger Jaroslaw Bartosiak, kontaktperson på stadsbyggnadskontoret.

Vid tågstationen skissas cirka 20 platser för korttidsparkering.

– De två arkitektfirmor som ritar på resecentrum får komma med närmare förslag om platser för hämtning och lämning, säger han.

Nu skickas utredningen ut på remiss, det handlar om trafik och parkering i det kommande stadsdelen.

Där föreslås väderskyddade cykelparkeringar, laddplatser för elbilar, bilpool, utlåning av cykelkärror, offentlig cykelpump samt gemensamma parkeringsanläggningar och en ny busslinje genom området.

Vad tycker du?

Åsikter om parkeringsutredningen samlas in 10 mars - 21 april. Den 3 april ordnas ett informationsmöte i stadshuset.

Utredningen skickas till förvaltningar, pendlar­föreningen, fastighetsägarna i området. Allmänheten kan också tycka till. Information om utredningen läggs ut på eB:s hemsida och projektets Facebook-sida.

När synpunkter kommit in ska förslaget bearbetas. Därefter går utredningen vidare till kommunstyrelsen för beslut. Det väntas ske före sommaren.

Mer läsning

Annons