Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Cyklister tvingar gående åt sidan

Gående längs Vasagatan möter då och då cyklister på trottoaren- eller blir omkörda. Så är det även på andra håll i staden.

Annons
Inga gående i sikte. Vasagatan saknar cykelbana på västra sidan.Foto: Yngve Fredriksson

Ingbritt Jansvik Samuelsson berättar om cyklister som kör på trottoarer, bland annat längs Vasagatan, mellan Stadsbiblioteket och Högskolan.

– Som gående gäller ”flytta på dig”, det är helt vansinnigt!

Även utmed Kopparbergsvägen cyklar man på trottoarer.

– En morgon såg jag två vuxna karlar cykla på trottoaren vid Skrapan.

Hon berättar även om cyklister på Vasagatans trottoarer på bägge sidor vid Igor. Där finns visserligen inga cykelbanor.

Härom dagen när hon gick på en smal trottoar på Nordanby mötte hon två cyklande pojkar, sju-åtta år gamla.

– De sade att man får cykla där man går. Är det vad de får lära sig?

Ingbritt Jansvik Samuelsson som cyklat mycket utomlands tycker att Västerås borde ta efter andra länder där man har uppdelade banor med målad linje emellan och tydlig skyltning.

Enligt Kent Nyman, Västerås stads gatuchef, är det inte aktuellt att separera gående och cyklister. En utredning har gjorts men inga beslut är fattade.

Dels handlar det om kostnader för att bygga om gång- och cykelbanor, dels måste det finnas lämpliga stråk där det utrymmet finns.

Han påpekar att det inte får bli ”plottrigt”, med en sträcka som är uppdelad och nästa som är blandad. Det görs därför i samband med en annan ombyggnad, till exempel stationsområdet.

– Det händer relativt få allvarliga skador när gångare och cyklister hakar i varandra. En separering skulle göra att man kan komma fortare fram.

Den sista felande länken i cykelstråket mellan Centrum och Önsta-Gryta ska åtgärdas under året, med en gång- och cykelbana på Linnégatan. Den knyter i hop Vasagatans cykelbana med tunneln under Norra Ringvägen.

Sven-Gunnar Wallin:– Det är ju tråkigt att det inte finns pengar att åtgärda bristerna. Kent Nymans svar ger inte heller något större hopp om snabba förbättringar. Vi får mana alla att ta det försiktigt så att olyckor inte uppstår.

Mer läsning

Annons