Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att byta däck igen

Undvik att krascha med bilen när den första halkan slår till. Redan från fredagen är det nämligen fritt fram att byta ut sommardäcken mot vinterdäck.

Annons
Redan på fredagen den 1 oktober är det fritt fram att ta fram dubbdäcken.

Från och med den första oktober är det tillåtet att ha dubbdäck på bilen. Även om det inte är lag på att ha vinterdäck förens den första december rekommenderar Motormännen ett däckbyte redan nu.

– Varje år inträffar det mängder med olyckor vid den första halkan. Därför brukar vi uppmana alla att byta däck i god tid, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

När temperaturen börjar krypa under nollstrecket kan det vara läge att byta däck.

– Det går inte att säga en tidpunkt när det är bäst att byta däck. Det beror lite på var man bor i Sverige. Det gäller att hålla utkik på väderleksrapporterna, säger Niklas Stavegård.

Det är stor skillnad på bromsträckan mellan däck med dubbar och de utan. Den som kör i 50 km i timmen med dubbdäck på halt väglag har en 15 meter kortare bromsträcka.

– Det är bra om man tänker över vilken typ av körning det är man kommer göra. Är det mest stadskörning så kan det räcka med att köra dubbfritt. Men om det är mest körning på mycket isiga underlag kan det vara läge för dubbdäck, säger Rolf Löw, tekniker på Motormännen.

Den som skall köpa nya vinterdäck rekommenderas att läsa olika däcktest som brukar dyka upp i tidningarna vid den här årstiden.

– Då ska man helst köpa de däck som hamnar bra till i testerna. Det kan vara värt att lägga ner lite extra pengar på bra däck för den som kör mycket, säger Rolf Löw.

Den som redan har vinterdäck bör se över dem. För att de skall vara godkända krävs det att mönsterdjupet är minst 3 mm.

– De bästa däcken bör man alltid sätta på längst bak på bilen. Bilen är lättast bak och därför är det enklast att få sladd där. Byter man däck själv ska man vara noga med är att inte dra åt muttrarna för hårt. Det står i instruktionsboken till bilen hur hårt du ska dra. Efter någon vecka bör man kolla över däcken så att ingen skruv har släppt, säger Rolf Löw.

Att köra med vinterdäck är inte en garanti för att undvika trafikolyckor.

– När man kör handlar det om att anpassa hastigheten efter väglaget. Det är oftast vid skuggiga partier som det är halare. Se upp vid broar och vägar nära vattendrag. Där kan det ofta vara mycket halt, säger Niklas Stavegård.

Mer läsning

Annons