Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags att piffa upp cykeln

Vårdagjämningen är passerad, snön smälter och temperaturen stiger. Tid att fräscha upp cykeln!

Annons
Packa en picknick på den nyservade cykeln och dra ut på äventyr.

Cykelreparatör Gabro Eido, vad är viktigast att fixa?

- Rengör och smörj kedjan och kolla kullager, växlar, bromsar och däck.

Kullager finns på olika ställen på cykeln, i själva navet, i vevpartiet och i växeln. Växelreglage, bromsvajrar och bromsbelägg är andra svaga punkter som behöver kontrolleras.

- Om bromsbeläggen är slitna så att metallen kommer fram kan det skada själva hjulet när metall nöter mot metall.

En enkel rengörning av cykeln och smörjning av kedjan kostar ett par hundralappar i hans verkstad. Att smörja navet är svårare att säga ett pris på.

- Det beror på växelsystemet, från 250 kronor.

Spruckna eller på annat sätt skadade däck och slangar kan den händige byta ut själv. Vill du ta hjälp får du betala från 250 kronor och uppåt för standardcykeln. Fråga om priset först, så att det inte blir en obehaglig överraskning. Att ta hjälp av en cykelreparatör kan vara klokt eftersom du då också kan be om hjälp med att hitta och åtgärda eventuella fel på cykeln.

Tvätta cykeln gör du bäst med vatten, bilshampo och en ren trasa. Passa också på att se över lysen, ringklocka, lås och sadel. Cykelhjälm är obligatorisk för alla under 15 år enligt lag, och ett bra skallskydd också för övriga.

När cykeln är putsad och rustad är du redo att sticka ut på tur. Fira våren med en picknick enligt vårt förslag.

Fler cykeltips

Rätt ringtryck gör att cykeln rullar bättre. Tänk på att garantin på däcken endast gäller om du har haft rätt ringtryck - cykelhandlare kan se om ett däck har cyklats med för lågt ringtryck.

En kedja måste vara välspänd, annars är den farlig. Kedjan ska inte gå att flytta mer än 1 cm "upp eller ner ". På standardcyklar spänns kedjan genom att lätta muttrarna på bakhjulet. Det senare dras sedan bakåt så att kedjan blir lagom spänd. Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera att hjulet sitter fast ordentligt.

Kolla i instruktionsboken eller kontakta en cykelhandlare.

Kolla i instruktionsboken eller kontakta en cykelhandlare.

Riktigt bra ekrade hjul är sällsynta nuförtiden. Att ekra ett hjul korrekt är en hel vetenskap. Använder du cykeln varje dag är det bra att lämna in cykeln hos cykelhandlaren med några års mellanrum för att rikta hjulen.

Rengör cykeln regelbundet och smörj rörliga delar. Vräk inte på olja, det gör att det samlas massa onödig smuts.

Det är för din egen skull. Benen ska bara vara lätt böjda när du sitter på sadeln och har foten på pedalen "kl. 18". Det ger bra trampkraft. Se till att sadeln är ordentligt fastsatt efter att du gjort inställningen.

Se till att din cykel står parkerad under tak, allra helst inomhus i cykelstall, garage etc. En cykel som står utomhus i ur och skur får en ganska kort livslängd.

Mer läsning

Annons