Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Det är bara att cykla – bilarna stannar ändå”

Många cyklister struntar i stopplikten i korsningen Östermalmsgatan-Karlsgatan på Östermalm, påpekar Lars Mjörning. 

Annons
Fritt fram? Nej, i korsningen Karlsgatan-Östermalmsgatan måste även cyklister stanna vid stoppskylten.

Han berättar att flervägsstoppet fungerar för biltrafiken. Alla bilister stannar och att den som stannade först kör först.

– Stopplikten gäller också för cyklister och mopedister men i praktiken passerar nio av tio cyklister korsningen utan minsta försök att stanna. Tanken tycks vara: ”Bilarna måste ju ändå stanna, så då är det bara att cykla på”.

Lars Mjörning vill även veta om en cyklist som inte stannar kan få böter.

Sven-Gunnar Wallin håller med Lars Mjörning i hans funderingar runt cyklisters slarv med att stanna vid stopplikt.

– Det verkar som om cyklisten tycker att han eller hon kan strunta i dessa regler. Jag har studerat korsningen Östermalmsgatan–Karlsgatan och där är det få som följer lagen trots att man har ett eget stoppmärke för cykelbanan. Jag vill skicka med en vädjan om bättring bland cyklisterna.

Elisabeth Westman förklarar att ett flervägsstopp innebär att alla fordonsförare ska stanna vid korsningen. Såväl moped (klass II) som cykel räknas som fordon. De omfattas båda av trafiklagstiftningen.

Vid stopplikt ska alltså cyklisten och mopedisten alltid stanna. En cyklist som inte stannar kan få böta 1000 kronor, enligt Elisabeth Westman.

– Cyklisternas uppträdande vid flervägsstopp är ett speciellt problem. De passerar ofta stopplikten utan att stanna, i synnerhet om det är lite trafik i korsningen. Det är nog problematiskt att låta cyklister ”slippa” stopplikt vid flervägsstopp.

Helena Sjögren påpekar att anledningen till att man sätter upp flervägsstopp är att det finns risker i korsningen, till exempel dålig sikt.

– Då vill man att alla trafikanter tar ned farten ordentligt, till och med stannar helt för att öka trafiksäkerheten. Vissa struntar i stopplikten och bara kör ut i korsningen, men jag tror att problemet skulle bli ännu större om man tog bort skyltarna.

Mer läsning

Annons