Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Elhojar testas på crossbanan

Motocrossen står inför en revolution - de eldrivna, ljudlösa hojarna är på gång.

Annons

Vid första anblicken ser den ut som en traditionell crosscykel, förutom att den saknar avgasrör, inte har några växlar och den surrar knappt hörbart när motorn är igång, Just nu testas en elmotorcykeln av Svemo, Svenska motorcykel - och snöskoterförbundet.

Västeråsaren och miljökoordinator Mikael Norén, 27 år, började köra cross redan som femåring och har tävlat sedan han var 13 år. För närvarande är han och hans företag Hållbar utveckling Aros, anlitade av Svemo för ett miljöarbete inom organisationen.

Elmotorcykeln Quantya EVO1 Track 2010 är byggd i Schweiz. Batteriet laddas med förnyelsebar elenergi, Den är tyst och avgasfri vilket gör att det inte är nödvändigt att köra den på crossbana. Men än så länge måste den fortfarande köras där, då den inte är inregistrerad för allmänna vägar. Mikael har provkört den eldrivna crosscykeln - inomhus.

– Ja visst, det är inga problem. Den känns som en crosshoj att köra och är jättesmidig. Bara det att man inte ens behöver kicka igång den, den startas enkelt med ett vred, säger Mikael.

Den schweizbyggda Quanta track är inte unik, flera företag runt om i världen har tagit fram eldrivna motorcyklar, som testas och visas upp på mässor.

– Det är en viktig utveckling för sporten. Vi har köpt in den här som ett uppvisningsexemplar och erbjuder klubbar att testa den, säger Stefan Lang, kommunikationsansvarig på Svemo, som har 600 klubbar anslutna till förbundet.

Ett stort problem inom sporten är just den höga ljudnivån. Tidigare var gränsvärdet 102 decibel på tävlingar. Det nuvarande är 94 decibel, som alltid kontrolleras inför tävlingar och inte får överskridas, Men buller är buller och upplevs av många som störande.

– Många crossbanor i Centraleuropa har stängts just på grund av ljudet. Under åren har bebyggelse kommit allt närmare crossbanorna i Sverige. De anlades från början långt från tättbebyggda områden, säger Stefan.

På Svemo ska man nu lägga upp ett inlåningsprogram av den eldrivna motocrosscykeln för klubbarna och ordna med utbildning för medlemmarna om den nya

tidens crosscykel.

– Vi vill också skapa en debatt. Det finns fördomar bland crossåkare, att en eldriven motocrosscykel inte är tillräckligt bra och kan ersätta de traditionella, säger Stefan.

Just den här eldrivna motorcykeln finns för närvarande i 800 exemplar. Närmast kommer Svemo att visa upp den på mässor och ta med den till förbundsmötet som är aktuellt.

– Det är också viktigt att så småningom få in den i en tävlingsklass, säger Stefan.

Mikael är lyrisk över den eldrivna cykeln. Visserligen hör det till att crossförare ”dränks” av lera under tävlingarna, men trots det uppskattar han att en del av sporten blir renare.

– Med elhojen blir servicen betydligt enklare, inga oljebyten i växellådan behövs. Man behöver aldrig göra rent något luftfilter för det finns inget. Mycket av det fysiska mekandet är borta. Nu kan man sitta och meka framför en datorn i stället, det kanske gör att fler lockas till att börja köra motorcykel, säger Mikael.

Eldrivna motocrosscykeln Quantya EVO1 Track 2010

Maxhastighet: 70 km/tim

Körtid: 30 – 90 minuter, beroende

på hur hårt den körs

Uppladdningstid: två timmar när

den körs vid normal hastighet,

en timme vid maxhastighet

Motoreffekt: 12 kW

(kan jämföras med 125 kubiks motor)

Vikt: 91 kg

Däckstorlek: 19 tum fram,

18 tum bak

Cirkapris: 100 000 kr

Tillverkad: i Schweiz,

för närvarande i 800 exemplar

Mer läsning

Annons