Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Får man köra utan baklyse i dimma?

Stig Stjernvall vill veta vilka regler som gäller för belysning på personbilar.

Annons

– Jag har åkt ifatt flera utan baklyse i dimma och regn, till exempel en grå bil som jag upptäckte väldigt sent. Kan det vara lagligt?

Sven-Gunnar Wallin: Böterna för att köra utan bakljus i funktion är 800 kronor.

Elisabeth Westman: Även för oss cyklister är det viktigt med bra belysning i skymning och mörker. Gatubelysningen gör att vi själva ser, men det innebär inte att vi syns.

Förutom att cykelbelysningen gör så att bilister upptäcker cyklister, underlättar bra cykelbelysning samspelet med andra cyklister och med fotgängare, och kan ibland även behövas för att belysa vägbanan.

Använd belysning med fast vitt eller gult ljus fram och rött ljus bak, och använd reflexer mellan ekrarna. Det finns även däck med inbyggd vit reflex. Med reflexväst syns du riktigt bra.

Att inte ha lyse på cykeln kan bli en dyrköpt läxa. En trasig eller saknad lampa fram eller bak kostar 500 kronor i böter. Saknas båda är bötesbeloppet 750 kronor och skulle cykeln dessutom sakna reflexer är det bara att hosta upp en tusenlapp.

Synbarhet är givetvis viktigt även för gående. Syns du i mörkret blir det mycket lättare för övriga trafikanter att upptäcka dig, till exempel när du vill gå över gatan. 40 procent av alla trafikolyckor där gående är inblandade inträffar när det är mörkt eller börjar bli mörkt – trots att förhållandevis få är ute och går då. Risken att bli påkörd och dödad av en bil är tre gånger så stor i mörker som i dagsljus.

Med reflexer syns du på ungefär 125 meters håll i mörker om du möter en bil som har halvljuset påslaget. Då har föraren god tid på sig att sakta in. Om du saknar reflexer och har mörka kläder, syns du inte förrän bilen är 20–30 meter från dig. Placera reflexerna långt ner på ben och armar. Då syns de bäst.

Mer läsning

Annons