Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fel att höja fartgräns

Micke Lundgren tycker att det var fel att höja fartgränsen från 50 till 60 km/tim på Råbyleden, framför allt vid korsningen med Ringduvegatan där det finns ett övergångsställe.

Annons
Säkert? Råbyleden vid korsningen med Ringduvegatan.

Hastighetsgränsen passar för östra delen av Råbyleden, menar han. Där finns inga övergångsställen, korsningarna är få och sikten bra.

I höjd med Ringduvegatan ligger däremot ett övergångsställe där få bilister släpper över gående.

Thomas Wulcan på Västerås stad påpekar att man har förstärkt belysningen på platsen. Någon mätning av bilisternas fart har inte gjorts.

Sven-Gunnar Wallin: Grundtanken var när Zebralagen kom till i maj 2000 att man skulle undvika att ha övergångsställen på sträckor över 50 km/tim så här har Västerås stad frångått sina principer. Dessutom borde det inte vara mer än 50 km/tim på grund av övergångsstället och den intensiva trafiken med ut- och infart till Ringduvegatan.

Elisabeth Westman: Det är inte lätt för gående att få ögonkontakt och samspel med bilförare när de kör i 60 km/tim vid övergångsstället. Även om den nya vägbelysningen vid övergångsstället minskar olycksrisken i mörker så borde vägen/övergångsstället utformas så att hastigheten sänks vid övergångsstället.

Mer läsning

Annons