Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Felaktiga cykelfält

Jan Möller tycker att cykelfälten på Stora gatan vid Punkthuset är felplanerade.

Annons
Ny cykelväg. På ena hållet får cyklisterna bussar och bilar till höger om sig.

Centrum. – Det är problem dels för bil- och busstrafiken eftersom det nu bara är ett körfält (många stopp och väntan med motor på tomgång med mera avgaser), dels för oss cyklister som kör vänstertrafik när vi cyklar uppför från Kopparbergsvägen med motorfordon på vår högra sida. Korsningarna ska vi bara inte tala om.

Elisabeth Westman: Det är väldigt rörigt just nu vid cykelfälten och i dess korsningar. Som cyklist känns det obehagligt att cykla där. Jag tycker att kommunen så fort som möjligt borde se över säkerheten och åtgärda dagens brister för att underlätta samspelet mellan olika trafikantgrupper, exempelvis genom att tydligt markera och måla cykelfälten i röd eller blå färg.

Sven-Gunnar Wallin: Att man har gjort cykelbana av halva körbanan är bra men det är nere i Kopparbergshörnan som det blir fel. Här bör man komplettera med en pil i marken för att visa för cyklisterna att man ska åka i den högra fållan. I den vänstra fållan får man ju inte åka alls när man kommer ner mot Kopparbergshörnan från centrum. För vem har cykelbanan norr om Stora gatan utanför Skrapan från Karlsgatan gjorts? Från det hållet kan inte någon cyklist komma utan att ha kört mot enkelriktad trafik på Karlsgatan eller på körbanan från Pilgatshållet. De som kommer från Pilgatsviadukten har ju sin cykelbana på södra delen av gatan.

På Stora gatan från Mimergatan får i dag inga bilar köra.

Det är endast taxi som får köra där numera. Där kan inte heller cyklister åka eftersom reglerna säger att om det finns en cykelbana i närheten av en gata så ska man åka på den.

Mer läsning

Annons