Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson bekräftar kontakt med Williams: "Det är spännande tider"

I tisdags släppte formel 1-experten Janne Blomqvist bomben: Att Marcus Ericsson är allt närmare ett kontrakt med Williams.
Nu bekräftar den svenske stjärnan att han har kontakt med F1-stallet, som är betydligt starkare än hans nuvarande arbetsgivare Sauber.
– Mitt management har kontakt med både Sauber och några andra team, bland annat Williams, säger han i en intervju med Viasat.

Annons

Marcus Ericsson bekräftar kontakt med Williamsstallet i en intervju med Viasat.

Det var i senaste avsnittet av Viasat motors F1-podd, som släpptes i tisdags, som Janne Blomqvist, som är en av Sveriges största F1-kännare och mångårig kommentator i Viasats formel 1-sändningar, hävdade att det är "mer och mer sannolika för varje dag som går" att Örebroföraren Marcus Ericsson kör för Williams nästa år.

LÄS MER: F1-experten: "Mer och mer sannolikt för varje dag som går" att Ericsson kör för Williams nästa år

Nu bekräftar Ericsson att det finns kontakter med Williamsstallet.

– Det är mycket rykten överallt i depån. Men jag vet att mitt management har kontakt med både Sauber och några andra team, bland annat Williams. Det är bra, det gäller att ha så många dörrar öppna som möjligt. För mig är huvudfokus först och främst att vara kvar i formel 1 nästa år, sedan vill jag så klart sitta i så bra material som möjligt. Vi får se de närmaste veckorna vad som händer, men det är spännande tider, säger han i en intervju med Viasat (som går att lyssna på i sin helhet här) inför Singapores GP som avgörs i helgen.

LÄS MER (PLUS): Brännmyrs krönika: Var Marcus Ericsson än hamnar kan det inte bli sämre – därför kan han få chansen i Williams

Ericsson gör sin fjärde säsong i formel 1-cirkusen, men har hittills fått nöja sig med styrningar i bottenteam. 2014 körde han för det långt ifrån konkurrenskraftiga, och sedermera konkursfärdiga, Caterhamstallet, och efter att 2015 ha plockat poäng under sin första säsong i Sauber har även det stallet halkat allt längre efter konkurrenterna – och nu är det över två år sedan Ericsson senast var topp tio och tog VM-poäng.

Men sedan Sauber förra sommaren köptes upp av ett schweiziskt finansbolag, som sägs ha kopplingar till Ericssons egna sponsorer, har nya pengar tillförts, och 2018 väntas stallet åter kunna konkurrera med de andra mittenteamen. Därför utesluter inte Ericsson att en fortsättning i Sauber skulle vara ett bättre alternativ än till exempel Williams.

– Det är också en sak att väga in för min del inför nästa år, att Sauber förmodligen kommer ta stora steg framåt. Framför allt med de nya motorerna i bilarna, det kommer göra stor skillnad, och sedan har teamet satsat stort under året och anställt mycket folk, säger Marcus till Viasat, och tillägger:

– Det viktigaste för mig är att fokusera på den här säsongen och det som är kvar av den. Sedan jobbar mitt management hårt vid sidan av och ser till att jag är i den bästa möjliga situationen inför nästa år. Om det är i Sauber eller någon annanstans vet vi inte nu, men jag måste visa på banan att jag ska vara kvar.

Singapores GP inleds med dubbla, 90 minuter långa, tidsträningar under fredagen och följs av en avslutande tidsträning och kval på lördagen innan racet avgörs 14.00, svensk tid, på söndag.

Det här är Williams

Grundat: Av Frank Williams (som tidigare hade drivit två andra F1-stall 1969–1976) och Patrick Head 1977.

Största framgångar: Sju VM-titlar på förarsidan (senast Jacques Villeneuve) och nio segrar i konstruktörsmästerskapet (senast 1997), 114 racesegrar (senast i Spaniens GP 2012).

Motorer: Mercedes (sedan 2014, dessförinnan Renault).

Årets säsong: Stallet ligger femma i teammästerskapet bakom de tre stora stallen (Mercedes, Ferrari, Red Bull) och Force India. Nykomlingen Lance Stroll tog teamets hittills enda pallplats för teamet i Baku, och ligger på tolfte plats i VM-tabellen med 24 poäng. Veteranen Felipe Massa är elva på 31 poäng.

2018: Både Stroll och Massa har utgående kontrakt, men enligt samstämmiga medieuppgifter kommer kanadensaren att förlänga med teamet. Det är däremot inte klart om Massa, som egentligen drog sig tillbaka från F1-cirkusen förra hösten, kommer att köra vidare.

Förarläget i F1 inför 2018 – stall för stall

Mercedes: Lewis Hamilton och Valtteri Bottas fortsätter över 2018.

Ferrari: Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen fortsätter över 2018.

Red Bull: Daniel Ricciardo och Max Verstappen fortsätter över 2018.

Force India: Esteban Ocon fortsätter över 2018. Allt talar för att Sergio Pérez, som har utgående kontrakt, väljer att förlänga. Men ett rykte placerar honom i Williams, om Felipe Massa lämnar, och i sådana fall skulle det i stället alltså bli en styrning ledig i Force India, som förarna som nu ryktas vara på väg till Williams i sådana fall i stället skulle vara aktuella för.

Williams: Inget klart. Allt talar för att Lance Stroll skriver ett nytt avtal med teamet, däremot verkar det alltmer troligt att Felipe Massa, som egentligen pensionerade sig från F1 inför årets säsong, nu definitivt lämnar VM-serien. Det här är den kanske öppnaste platsen på griden, där förare från Force Indias Sergio Pérez och Saubers Marcus Ericsson till veteranen Robert Kubica, som testat med Renault under året i förhoppningar om en comeback, ryktats vara aktuella. Stallet har, liksom Force India, enligt uppgift en klausul med en alkoholtillverkande sponsor att minst en av förarna måste vara över 25 år gammal, vilket gör att Ocon (som fyller 21 på söndag) och Stroll (som är 18) måste kompletteras med någon äldre förare, vilket utesluter Pascal Wehrlein (fyller 23 i höst) och Daniil Kvyat (fyller 24 i vår).

Toro Rosso: Inget klart. Carlos Sainz Jr lär lämna för Renault, möjligen redan under hösten (se nedan), medan Daniil Kvyats status är oklar. Nobuharu Matsushita (kör just nu i formel 2) och Tadasuke Makino (kör just nu i formel 3), har ryktats vara aktuella efter motorbytet från Renault till Honda. Tidigare har även Sean Gelael (kör just nu i formel 2) sagts vara aktuell. Lämnar Sainz under pågående säsong sägs dock Pierre Gasly (kör just nu i japanska Super Formula efter att ha vunnit formel 2 i fjol) som den troligaste ersättare resten av hösten.

Haas: Romain Grosjean och Kevin Magnussen fortsätter över 2018.

Renault: Nico Hülkenberg fortsätter över 2018. Trovärdiga medieuppgifter gör gällande att Carlos Sainz Jr ansluter till teamet från Toro Rosso som en del av dealen med byte av motortillverkare mellan Toro Rosso och McLaren (Renault har tidigare levererat motorer åt Toro Rosso och ska nu i stället göra det åt McLaren). Det skulle göra att Jolyon Palmer tvingas lämna teamet. Enligt vissa medieuppgifter kommer förarbytet att ske redan under innevarande säsong, till Malaysias GP om två veckor.

McLaren: Stoffel Vandoorne fortsätter över 2018. Efter bytet av motortillverkare, från Honda till Renault, talar det mesta för att Fernando Alonso också stannar.

Sauber: Inget klart. Allt talar för att Pascal Wehrlein lämnar teamet, medan det mesta hittills tytt på att Marcus Ericsson blir kvar. Motorleverantören Ferraris protegéer Antonio Giovinazzi och Charles Leclerc är högaktuella för den andra platsen, eller varsin om även Ericsson lämnar.

Marcus Ericsson lär få nytta av sina stora nackmuskler i Singapores GP: Banans 23 kurvor ska avverkas 61 gånger under racet på söndag – vilket betyder sammanlagt 1 403 kurvor med G-krafter som sliter i förarna. Dessutom är tävlingen en av F1-kalenderns hetaste, ofta med temperaturer över 50 grader in i bilarna.

Mer läsning

Annons