Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Marcus Ericsson: "Ingen bra dag på jobbet direkt"

Marcus Ericsson har upplevt roligare dagar än den i Budapest. Svensken körde i mål på 16:e plats, sist av alla som tog sig över mållinjen.
– Inte en bra dag på jobbet direkt, vi var helt enkelt inte snabba nog, säger F1-föraren från Örebro efter loppet.

Annons

Marcus Ericsson tvärnitar och väjer åt sidan i ett rökmoln för att inte krascha i starten av Ungerna Grand Prix i Budapest.

Det började med en tvärnit. Marcus Ericsson, som startade sist, blev tvungen att ställa sig på bromsen och väja för att inte köra in i stallkompisen Pascal Wehrlein i första sväng. Detta sedan närkingen först kört om skotten Paul di Resta som ersatte Felipe Massa (sjuk) hos Williamsteamet.

Efter ett stökigt första varv, där Red Bulls Max Verstappen körde in i stallkompisen Daniel Ricciardo så att australiensaren tvingades bryta, valde Ericsson att ta ett tidigt depåstopp för att sedan köra resten av de totalt 70 varven på samma uppsättning däck.

– Vi provade en lite annorlunda strategi, att köra hela racet på ett set däck. Det höll hyfsat tills det var tio varv kvar. Då gav däcken upp. Men i grund och botten var vi inte snabba nog, säger Marcus till Viasat.

Ericsson hade hoppats på mer eftersom Sauber hade ett större uppdateringspaket med sig till Ungern, bland annat när det gäller aerodynamiken samt ett nytt kylpaket.

– Jag trodde att vi skulle vara med mer och jag trodde att den här banan skulle passa oss betydligt bättre.

– Jag tycker att vi har tagit ett steg framåt med de här uppdateringarna men de andra har tydligen gjort bättre steg framåt. Vi måste analysera och se varför vi inte var närmare de andra, speciellt i racet. Jag tycker vi var alldeles för långsamma för att kunna fajtas nån gång under racet och det hade jag inte räknat med, konstaterar han.

Marcus ligger sist i VM-tabellen, är den ende ordinarie föraren tillsammans med Jolyon Palmer, som ännu inte tagit någon poäng i år.

– Nu väntar vi på ett helt nytt golv till Belgiens Grand Prix efter sommaruppehållet och jag hoppas det kan hjälpa oss lite till för vi behöver lite mer fart just nu, säger Ericsson.

Sauber hade en helt igenom tung dag. Stallkompisen Pascal Wehrlein slutade på 15:e plats sedan han passerat Ericsson efter 64 av de 70 varven.

Sauber tvingades släppa McLaren förbi sig i kampen om att undvika sistaplatsen i märkesmästerskapet. Fernando Alonso, som blev sexa, och Stoffel Vandoorne, som körde i mål på tionde plats, dåg till att McLaren bärgade nio viktiga VM-poäng och de leder nu den inbördes kampen mot Sauber med 11–5.

Ferrari förvaltade sitt utgångsläge från kvalet och tog en dubbelseger. Trots problem med ratten lyckades Sebastian vettel hålla undan och vinna före stallkompisen Kimi Räikkönen som agerade stoppklass framför jagande Mercedes där Valterri Bottas släppte förbi Lewis hamilton som tog upp jakten. Men Hamilton lyckades aldrig hota på allvar och på sista varvet backade han tillbaka och släppte fram Bottas till tredjeplatsen enligt den uppgörelse som stallets förare kom överens om tidigare under loppet.

Mer läsning

Annons