Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hasse började köra som åttaåring

”Rally är kul, det roligaste är att åka fort på skogsvägar”. Det säger Hasse Gustavsson, som deltog i sitt första rally som kartläsare som 16-åring.
– Det var åt Leif Ramström och vi körde i Fagerstatrakten, säger han.

Annons
1965. Även de två röda Saab sportbilarna från sextiotalet i garaget är bilar som Hasse bara använder för att ”finåka” med.

Motorintresserad har han i stort sett varit i hela sitt liv. Redan som åttaåring körde han för första gången en riktig bil, dock inte på bilväg men väl på åkrarna hemma kring gården i Dingtuna där han växte upp.

– Jodå. Morfar, som var mycket motorintresserad, bodde i Köping och han hjälpte mig. Vi plockade bort karossen och hade bara bottenplattan kvar och så körde jag slalom mellan hässjorna på åkern, säger Hasse och skrattar åt minnet.

Sin allra första bil, komplett med kaross, fick han ett par år senare, också den tack vare morfar.

– Det var en svart PV och pappa följde med till Köping för att hämta den.

Med bilar har han även arbetat som vuxen, ett antal år fram till 1981 drev han företaget Dingtuna bilar och sålde både begagnat och nya Mitsubishu. Sedan många år driver han företag och verksamheten finns i en stor byggnad granne med barndomshemmet, där sonen, som också arbetar i firman numer bor.

– Allra sista rallyt jag tävlade i var 1984, då hade jag hållit på i femton år. Men även om jag inte längre åker själv så följer jag rallytävlingar som går runt om i världen via tv, säger Hasse.

I garaget har han sju välvårdade fordon från sextio – och sjuttiotalet, varav fem är finbilar, det vill säga bilar som inte utsätts för rallyn.

– Efter ett rally är det nödvändigt att reparera dem.

Övriga två är rallybilar, båda Ford Escort från 70-talet. På gång, som fortfarande är under uppbyggnad/renovering har han en PV sport, årsmodell -65. Hälften av bilarna i garaget är inregistrerade och därmed tillåtna att åka på allmänna vägar med.

En Opel Kadett Rally från 1968, som står i garaget, är den bilmodell Hasse kört mest rally med under åren. Men han håller sin Ford Escort RS 1800 BDA från 1977 som den allra bästa rallybilen genom tiderna. Den bil som bland annat deltog i årets Midnattssolsrally i teamet Historic Rally Sport Ltd, med Kenny Bräck som förare och som han vann med.

– Jag deltog i klass 18 och fick en nionde placering tillsammans med Tommy Sjölin, som var kartläsare.

Hur kom det sig att ni fick med Kenny Bräck i teamet?

– Det var Svenska Bilsportförbundet som ville ha ett dragplåster och då blev det så.

Privat kör Hasse en BMW x5, en stadsjeep även kallad SUV, Sport Utility Vehicle.

Värstingbilen. Ford Escort RS 1800 BDA, 1977 års modell servas här av mekaniker hitresta från England inför Midnattssolsrallyt, som kördes i Västerås i somras. ”Bilen har plockats ner i bitar och byggts upp igen, karossen är gammal, avgassystemet är i rostfritt. Det är 27 år sedan jag åkte i den sist”, säger Hasse.

Hasses bilar

Ford Escort RS 1800 BDA, –77 men nybyggd.

Ford Escort Pinto, –75

Finbilar, som inte används till rally:

Opet Kadett Rally, –68

Volvo Amazon sport, – 65

Volvo PV sport, –65

2 st Saab sport, –65 års modell.

Mer läsning

Annons