Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjärtat bultar för rariteter

Det började med några lådor fyllda av delar till en BSA motorcykel av 1942 års modell. I dag står den glänsande och startklar, bara att finköra med på vackra sommarvägar.

Annons

Det var tio år sedan Roger Engdahl från Västerås, tog över lådorna med delar till BSA:n av sin bror. Det var bara en slump enligt honom själv. Han hade aldrig tidigare intresserat sig för veteranmotorcyklar.

–Visst körde jag MC någon gång i min ungdom, men mer än så var det inte. Men eftersom brorsan inte gjorde något med lådorna, så bestämde jag mig för att försöka montera motorcykeln. Det var bara för skojs skull. Jag var helt novis, berättar Roger.

Sedan dess har han åkt på mängder med veteranmarknader i mellansverige och letat

i lådor. Alltid har det funnits något som passat. Intresset har smittat av sig på kompisar som gärna följer med på veteranmarknaderna.

– Frugan följer med ibland också. Men hon är inte intresserad av veteranprylar. Men det finns mycket annat att titta på.

– Grannen Lasse har köpt två veteranmopeder. Ibland kör vi omkring på våra

mopeder.

Roger Engdahl berättar att han lärt sig massor under resans gång.

– Dessutom har jag lärt känna många människor som har ett stort intresse och fantastiska kunskaper om gamla veterancyklar.

Roger nämner Ramon Johansson, Surahammar och Per Evensson, Västerås som

varit till stor hjälp.

Han har även hämtat mycket information på nätet och i MC-tidningar.

– Ibland har jag lärt mig den hårda vägen. Genom att göra fel lär man sig en hel del,

säger han och skrattar.

Det tog tre år för Roger att bli klar med sin BSA 500, M20, sidoventilare. Plötsligt stod den glänsande och vacker därhemma på garageplanen i Kärrbo.

– Den 18 juni 2004 registrerade jag in den, konstaterar han och tittar i sina pärmar. All information finns samlad.

Så småningom skaffade Roger två mopeder, en Novulett 1954 och en Monarped av 1955 års modell.

– Det var inte så mycket jobb på dem.

Däremot köpte jag en James Captain de luxe 1949 som jag renoverat.

– Just nu håller jag på med en MC Centrum C90 150 kubik, Blue Top fighter, som är tillverkad av Monark.

– Monarks motorcyklar har tillverkats under många olika namn beroende på vilken försäljningskanal man använde. Motorcyklar med namnet Monark såldes i Monarkaffärerna medan lanthandlarna kunde sälja samma cykel under namnet Maraton, berättar Roger och fortsätter:

– Hos ICA-handlarna hette cykeln Vimpeln, Speed. Monarks motorcyklar såldes även med namn som Centrum, Vano, Wici, Stanley, Erlan Tempus etcetera.

Roger menar att det roligaste är att lösa problem, prata med folk och lära sig ännu mera.

– Gamla veteranmaskiner berättar också en hel del om svunna tider, vilket är mycket intressant.

– Det är roligt att ha något att göra på vintern, fortsätter Roger Engdahl som numera är pensionär.

På sommaren blir det inte så mycket tid över. Frösåker golfbana ligger nämligen

bara på 2,5 kilometers avstånd. Där tillbringar han den mesta tiden, både som spelare och som frivillig banarbetare.

Nästa vinter är det dags igen. Då blir nog Blue Top fightern klar.

Mer läsning

Annons