Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kör miljösmart i vinterkylan

Om du vill köra miljösmart i vinterkylan finns det en del saker att tänka på. Som motorvärmaren. Den skonar faktiskt miljön när det är ända upp till tio plusgrader utomhus. Men bara om du använder den rätt.

Annons
Det finns flera saker du kan göra för att miljöanpassa din bilkörning i vinter. Som att skrapa rutorna innan du startar motorn till exempel.

– Kör lugnt och städat under vintern. Håll ned hastigheterna så minskar du miljöutsläppen, säger Rolf Lööw, tekniker på Motormännen.

En enkel sak att göra för att få sin bilkörning så skonsam för miljön som möjligt under vintertid är att använda en motorvärmare. Den minskar bilens utsläpp av kolväten, kväveoxider och andra skadliga ämnen och partiklar. Bilen blir mer lättstartad vilket sliter mindre på motorn. Som en trevlig bonus blir kupén i bilen varmare fortare.

– Motorvärmaren är ett bra alternativ ur miljösynpunkt. Den kan förkorta uppvärmningstiden för motorn ganska mycket, säger Rolf Lööw.

En motor som är kall släpper ut mer avgaser än en varm. Med en motorvärmare minskar utsläppen och bidrar dessutom till en bensinsnålare körning. En kall motor drar ungefär ½ till 1 ½ deciliter mer bensin än en motor som blivit uppvärmd innan påbörjad körning.

Men för att motorvärmaren skall vara miljövänlig får den inte stå på för länge innan bilstarten. Det gäller att anpassa inkopplingstiden efter  temperaturen.

– En annan sak man bör tänka på är att inte låta bilen gå på tomgång när man skrapar rutorna. Bilen värms upp alldeles för långsamt på det sättet. Bäst är att först göra ren bilen från is och snö för att sedan köra iväg, säger Rolf Lööw.

Den som har en takbox för skidor eller snowboard bör ta av den när den inte används. Takboxen ökar nämligen luftmotståndet och bilens vikt – vilket leder till att höja bränsleförbrukningen. En takbox kan öka bränsleförbrukningen med mer än en deciliter per mil.

– Dubbdäck ska man använda om man kör i sådan terräng om kräver det. De kan ha fördelen att de river upp is och på det sättet underlättar för de med friktionsfria däck. Men sedan kan man diskutera om det är lämpligt att ha dubbdäck i storstäderna, säger Rolf Lööw.

Dubbarna på bildäcken kan slita loss partiklar från vägytan. Det gör att partikelhalten i luften ökar vilket är ett stort hälsoproblem i städerna.

– Speciellt på vintern är det bra om man pumpar däcken med ungefär 10 procent högre tryck än det som rekommenderas i instruktionsboken. Det gör att friktionen minskar. Dessutom blir tryckytan smalare mot underlaget. Det är en fördel i djup snö för då gräver sig däcken ner mer.

Rolf Lööw, tekniker på Motormännen.

Miljövänliga inkopplingstider för motorvärmare

• När det är runt -15° C utomhus. Ha den på max 1,5 timme innan avfärd.

• När det är runt 0° C utomhus. Ha den på max 1 timme innan avfärd.

• När det är över 10° C. Använd inte motorvärmaren.

Källa: Gröna bilister

Mer läsning

Annons