Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Låt bilar köra först”

Rune Stoltz tycker inte att gående och cyklister ska ha företräde i trafiken.

Annons
Stora gatan. Här gäller den så kallade zebralagen.

 – På vissa ställen är det livsfarligt för cyklisten och den gående om det är mörkt, regnigt eller dimma. Återgå till regeln som var tidigare, att bilisten har företräde, och det blir färre olyckor där gående och cyklister är inblandade!

Sven-Gunnar Wallin: Om gående och cyklister har ordentliga reflexer och bra belysning så kan man samsas i trafiken. Vid utmärkta övergångsställen har ju fordonsförare väjningsplikt mot gående men den gående har också en skyldighet att ta hänsyn till bilens fart och avstånd. Cyklisten har oftast väjningsplikt mot bilar vid cykelöverfarter men när bilföraren svänger i en korsning så har han skyldighet att låta cyklisten passera. Reglerna för umgänget mellan bilar, gående och cyklister bör göras om. Det finns ett förslag som har hamnat hos någon stelbent byråkrat eller i ett tveksamt politiskt läge och tyvärr verkar det inte gå att lösa.

Elisabeth Westman: Tyvärr har antalet skadade i olyckor på obevakade övergångsställen ökat efter införandet av regeln om väjningsplikt mot gående. Vissa bilister bryter mot detta medan en del gående går ut på övergångsstället utan att se sig för. Därför gör man numera allt fler hastighetssäkrade gång- och cykelöverfarter/passager med olika typer av farthinder som sänker bilarnas hastighet. Det ökar förarnas uppmärksamhet och bidrar till ett bättre samspel mellan bilister och oskyddade trafikanter. Dessutom ökar bilisternas benägenhet att släppa över gående och cyklister.

Mer läsning

Annons