Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nattaxi: Chauffören ber om fler rondeller

Taxiföraren Börge Lindgren tycker att många trafikljus är hopplösa, speciellt nattetid. Hans lösning stavas förstås rondeller.

Annons
Väntar igen. Börge Lindgren tycker att det är onödigt mycket väntan vid trafikljusen i Västerås. Värst är det på natten när det knappt är någon trafik. Det finns bra trafikljus men rondeller är bäst, påpekar han.

Börge Lindgren som bara kör nattpass tycker att ”Röda korset” (korsningen Pilgatan-Ringvägen-Stora gatan) är värst.

– Man får krupp av att bli stående trots att det inte kommer några andra bilar.

Det är nästan lika illa med Röda torget. Kunder ber att få åka genom Kopparlunden och Östermalmsgatan för att slippa trafikljusen.

I närheten finns ett annat dåligt trafikljus, nämligen i korsningen Björnövägen-Kungsängsgatan.

– Jag har blivit stående där med folk som ska till akuten och föderskor som ska till BB, och där vattnet har gått.

På Västra Ringvägen fungerar signalerna bäst. Där finns sensorer som känner av bilar som närmar sig.

– Alla trafikljus som inte rättar sig efter trafiken, borde ersättas med rondeller. De som kör tyngre fordon (i synnerhet), vet att start ifrån stillastående är dyrt både i fråga om tid och bränsle.

Västerås stad utreder rondellbyggen för såväl Röda torget som Röda korset, enligt gatuchef Kent Nyman. Det skulle bli bättre flyt i trafiken totalt men vara sämre för busstrafiken. Vid trafikljus kan bussar få förtur och man slipper krängningar.

I korsningen Björnövägen-Kungsängsgatan är det inte aktuellt med någon rondell. Tanken är att göra Kungsängsgatan mer stadsmässig och mindre som genomfartsgata vilket binder ihop stadsdelarna.

Sven-Gunnar Wallin reagerar också på de långa vänteperioder.

– Med dagens teknik borde trafikljusen kunna bli bättre. Cirkulationsplatser är bra för biltrafiken men sämre för gående och cyklister med nuvarande policy i kommunen att man ska ta bort många övergångsställen och cykelöverfarter. Blir lite fundersam hur man tänker sig lösningen att ta bort genomfartsstämpeln på Kungsängsgatan.

Mer läsning

Annons