Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ny rondell men inte passager för gående

Krigsstigen är ett passande namn på en gata som mynnar ut på en hårt trafikerad huvudled. Gående och cyklister gör bäst i att inte ens försöka ta sig över Mälarstrandsgatan.

Annons
Osäkert. Lars Berglund vill hellre korsa bilvägen på ett övergångsställe – om det bara fanns ett.Foto: Yngve Fredriksson

Viksäng. Nu verkar folk vara förnuftiga, det är nämligen få som vågar korsa gatan. Men Viksäng växer på den här sidan så behovet lär öka.

Lars Berglund går här så gott som dagligen. Han går i terrängen längs Mälarstrandsgatan ned till Björnövägen där han passerar försiktigt invid den nya rondellen.

Han undrar hur det blir med cykel- och gång- trafiken nu när rondellen har ersatt trafikljuset i korsningen med Mälarstrandsgatan.

– Om man går den lilla vägen Krigsstigen fram till dess slut så möter man ett inferno av bilar som rusar fram och inte en till- stymmelse till övergångsställe någonstans.

Hans förslag är att an- lägga övergångsställen på bägge gatorna som leder till rondellen. Han vill även ha tillbaka övergångsstället som fanns på Björnö- vägen norr om korsningen före ombyggnaden.

– Det går ju att ha övergångsställen bredvid andra rondeller här i stan, varför inte här?

Kent Nyman, Västerås stads gatuchef, berättar att man ser över alla passager mellan Öster Mälarstrand och Viksäng i samband med den kommande bostadsetappen närmast Ångkraftverket/Kokpunkten.

Sven-Gunnar Wallin pekar på att Trafiksäkerhetsföreningen tog upp problemet i sitt remissvar inför ombyggnaden av korsningen. – Jag tycker att man bör göra färdigt denna trafikplats så att även gående och cyklister kan känna sig så säkra som man kan förvänta sig. Denna översyn bör ske ganska snabbt.

Elisabeth Westman betonar vikten av att det inte är för långt mellan de säkra passagerna för gående och cyklister.

– Det är viktigt att övergångsställen och passager hastighetssäkras och säkerställer att bilisterna inte överskrider 30 km/tim i korsningspunkter mellan fordon och oskyddade trafikanter.

Mer läsning

Annons