Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oklara regler får oss att visa mer hänsyn

Vem ska väja för vem vid cykelöverfarter? Frågan gör att vi tar det lugnare och visar mer hänsyn.

Annons
Vasagatan. Här är det stopp före cykelöverfarten.

Pontus Nordenberg har noterat olikheter vid korsningar där cykelbanan löper parallellt med huvudleden. På många tvärgator är lämna företrädesskylten och hajtänderna placerad före cykelvägen.

– Ska bilisten ta hänsyn till cyklister innan de kör ut på huvudleden?

VLT:s trafikexpert Sven-Gunnar Wallin beklagar att det fortfarande inte finns något bra svar på frågan:

– Jag hoppas att de nya regler som finns någonstans i byråkratin ska klargöra det bättre.

Om det finns plats för en bil mellan cykelbanan och huvudleden så har kommunen satt skylten efter cykelbanan, så är det till exempel på Köpingsvägen.

– I cirkulationstrafiken är reglerna om detta mycket diffusa. Efter sväng i cirkulation ska man låta cyklister passera. Vid infart mot cirkulation har cyklisten väjningsplikt.

Vid korsningar utan cykelbanor gäller väjningsplikten för alla fordon.

– Svaret i väntan på nya bättre regler blir att vi alla hjälps åt och gärna prioriterar cyklisterna samtidigt som cyklisterna måste förstå att det gör ont att bli påkörd av en bil.

Elisabeth Westman påpekar att det för bilförare är samma regler som gäller oavsett om cykelbanan går utmed huvudled eller vanlig väg. Cyklister får bara köra ut ”när det kan ske utan fara eller hinder för trafiken på körbanan”. Bilförare ska anpassa farten så att det inte uppstår någon fara för cyklisten.

– I vissa fall har bilföraren dock skyldigheter även mot cyklister som är på väg ut på cykelöverfarten. Det gäller bilförare som har svängt i en korsning eller kör ut ur en cirkulationsplats. Då ska bilförare hålla låg hastighet och ge cyklister som är ute på eller just ska ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Hon påpekar att det kan verka motsägelsefullt att cyklister har väjningsplikt samtidigt som bilföraren har skyldigheter.

– Genom att både cyklister och bilister har skyldigheter så tvingas båda ta hänsyn till varandra och på så sätt ökar säkerheten.

Mer läsning

Annons