Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Önskemålet: Bommar som hejdar gående och cyklister

Robban Löw tycker även att gående och cyklister borde hejdas med farthinder.

Annons
Cyklister kommer så fort att bilister inte har något chans att hinna upptäcka dem, anser Robban Löw.

Han påpekar att många klär sig mörkt, de använder inte reflexer och ser sig inte för innan de tar sig över en gata.

– Cyklister kommer farandes från ingenstans och räknar med att jag som bilist ska hinna upptäcka dem. Jag skulle vilja ha bommar så att cyklister måste sakta ner farten.

Han föreslår även högre böter för cyklister som inte har lysen och reflexer på cykeln, helst till samma nivå som för bilister. Joggare som har reflexvästar är ett föredöme:

– Ni syns lång väg, vilket gör att jag som bilist upptäcker er tidigt och kan planera min körning.

Elisabeth Westman: Det är inte någon bra idé att använda bommar på cykelbanor. Risken är stor att någon kör på bommen i mörker och skadar sig allvarligt. Om cyklister varje dag måste sakta ner eller rent av stiga av cykeln för att kunna passera bommen, kommer de med all sannolikhet att välja en annan väg. Eller passera på utsidan av de utplacerade bommarna. Värst vore om de väljer att cykla längs bilgatan. Hela idén med cykelbanor är då misslyckad.

Att höja bötesbeloppen för cyklister utan belysning tror jag inte är någon lösning på problemet. Det är bättre att satsa på förbättrad belysning vid övergångsställen och vid cykelöverfarter/passager, vilket gör det lättare att uppfatta medtrafikanter i mörker. Det vore även bra om kommunen, polisen, försäkringsbolag och frivilligorganisationer genomför regelbundna upplysningskampanjer för att lyfta fram betydelsen av att synas i trafiken.

Mer läsning

Annons