Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill ha bättre trafikinformation

Västmanlands Lokaltrafik har fått svar på vad resenärerna tycker.

Annons
Mark Nystrand, med Lillen, är i stort sett nöjd med VL men gillar inte deras tendens att ibland låta bussarna bli överfulla.

Bra med avgångar men si och så med upplysningarna. Det är huvuddragen i omdömet i undersökningen som presenterade igår. 

Organisationen Svensk kollektivtrafik genomför årligen en undersökning om hur resenärerna upplever sin kollektivtrafik. Frågorna handlar bland annat om trygghet, information, personalens bemötande och avgångstider.

Av de tillfrågade i länet tycker 68 procent att de är nöjda med VL, en siffra som stigit de senaste åren.

– Vi kan helt klart bli bättre på att informera men det är glädjande att vår satsning med Smartkoll som vi lanserade i slutet av sommaren verkar ha gett resultat, säger Tommy Levinsson (S), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Och människor på stan som VLT pratar med håller i stort sett med om att det har blivit bättre.

– Missar jag en buss spelar det inte så stor roll eftersom det snart kommer en ny, säger Patrik Hammarbäck.

– Men kommer man utifrån kan det nog vara krångligt och så har deras hemsida en del övrigt att önska.

Viss kritik kommer även från Mark Nystrand.

– Det händer att de pressar in folk i redan fulla bussar och ibland funkar inte biljettautomaterna men på det stora hela tycker jag att det fungerar bra och är nog nöjd, säger han.

7 av 10 skulle rekommendera VL

För Västmanlands del bygger undersökningen på svaren från runt 440 intervjuade resenärer.

Cirka 7 av 10 skulle rekommendera andra att åka med VL.

Information om förändringar samt lyhördhet får sämst betyg, medan trygghet och information om avgångstider för högst betyg, trots att den senare får sämre omdöme jämfört med i fjol.

Mer läsning

Annons