Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vill ta bort zebralagen

VLT-läsaren Per Eriksson vill skrota den så kallade zebralagen som ger fotgängare företräde på de vita strecken.

Annons
Stora gatan.

– Det är ofta svårt att avgöra om fotgängare är ”nära” eller inte. Vissa stannar, andra inte, blir bara farligt.

Som exempel nämner han när man kör ut ur rondeller. Ibland tvärnitar bilen framför för en fotgängare eller cyklist som ”utan dödsförakt kastar sig ut”.

– Man bör nog som mjuk fotgängare få ta ansvar för sitt eget liv. Bil= hård.

Dessutom är det väldigt svårt att upptäcka fotgängare i mörkret, särskilt i regn och motljus. Att tro att folk skall börja med reflexer är naivt.

Sven-Gunnar Wallin: Per Eriksson vill skrota zebralagen och jag förstår hans åsikter men vad skall man ha i stället? Lagen gäller just när den gående är på väg att gå ut på övergångsstället och man har glömt bort att den gående också har ett ansvar att bedöma bilförarnas hastighet. Jag tycker nog att man borde kunna kräva att de gående bär reflex i mörkret för att synas och jag har svårt att förstå dem som inte har reflexer när de ändå ger sig in och utmanar bilarna.

Elisabeth Westman: Bilister borde sänka farten vid övergångsställen och i rondeller så blir det enklare för dem att stanna. I ställer för att ta bort väjningsplikt mot gående tycker jag att trafikmiljöerna borde vara överskådliga, hastighetssäkrade och uppmuntra till samspel mellan trafikanter.

Mer läsning

Annons