Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

MP-förslag gör trafiksäkerhet till en klassfråga

Miljöpartiet kräver i ett utspel att regeringen ska införa en dubbdäcksavgift på 1 000 kronor per år för att minska dubbdäcksanvändningen i Sverige. Vi är djupt kritiska till detta. Sverige är ett kallt och avlångt land med vinter varje år som en naturlig årstid för oss.

Annons

Sveriges riksdag har antagit nollvisionen, som är ett ambitiöst mål om att vi ska ha noll döda i trafiken i Sverige. Det står vi helt bakom. Nollvisionen är dock ett mål som inte går att förena med minskad dubbdäcksanvändning.

Lokala förbud i vissa städer i kombination med opinionsbildning mot dubbdäck får negativa konsekvenser. Inte minst för bilister som bor i städerna där dubbdäcken är förbjudna, men också för bilister i Västmanlands län. När fler väljer bort dubbdäck ökar olycksriskerna på vägarna i hela landet.

Trafiksäkerhet inte får bli en klassfråga. Många västmanländska familjer är beroende av två bilar för livspusslet och har inte råd med dubbdäcksavgifter på tusentals kronor per år.

Redan i dag kan den som har råd köpa en bil med modern teknik som hjälper föraren att undvika en olycka. Den bilist som verkligen behöver dubbdäck mest, är bilisten som inte har den modernaste bilen och tekniken. Risken med dubbdäcksförbud och avgifter är att de bilister som behöver dubbdäcken allra mest tvingas välja bort dem av ekonomiska skäl.

Riksdagens utredningstjänst (RUT) har på vårt uppdrag studerat systemet i Oslo. Där har man infört en dubbdäcksavgift, men enligt RUT finns det inte någon utvärdering som visar att den minskade dubbdäcksanvändningen gett någon positiv hälso-effekt. Anledningen är att det är svårt att särskilja effekterna från just dubbdäcksanvändning från andra källor som genererar samma typ och storlek på partiklar.

Det man däremot vet är att risken för att dö i en trafikolycka ökar med 40 procent för den som använder dubbfria däck. Som bilist ska man självklart kunna lita på att det är samma goda trafiksäkerhet i hela Sverige. Vi ska välja däck efter väglag – inget annat.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel