Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Både nöjda och besvikna

Några är nöjda, andra är besvikna. De lokala handlare som valde att etablera sig i Erikslund Shopping Center har blandade erfarenheter.

Annons

– Vi kom inte i gång förrän i december och vi fick en kanonbra start, berättar Andreas Wahlsten på Väskan. Vi ser mycket positivt på Erikslund som handels-område.

– Försäljningen har inte alls nått upp till den nivå vi hade förväntat oss, säger en besviken Lena Jönsson, ägare av Mästerblomman.

Just kombinationen av en citybutik och en i ett externt handelsområde är ingen nyhet för Väskan. Företaget har samma koncept i Uppsala. Där har man haft två butiker i ett par år.

– Det var våra erfarenheter från Uppsala som gjorde att vi vågade satsa på Erikslund, säger han. Vi tror så mycket på den här gallerian att vi skrivit kontrakt på fem år.

Andreas Wahlsten tror inte att de båda butikerna i Västerås tar kunder från varandra.

– Med butiken på Erikslund når vi en helt ny kundgrupp, förklarar han. Inte minst har många barnfamiljer hittat in till oss.

Lena Jönsson äger sedan ett år tillbaka även en butik i Marieberg, ett stor handelsområde i utkanten av Örebro.

– Det tog ett år för den butiken att sätta sig, berättar hon. Vi kan bara hoppas vi får samma utveckling med Mästerblomman på Erikslund.

Men Lena Jönsson är inte helt säker, och hon utesluter inte att hon kommer att sälja den nya butiken och koncentrera sig på butiken i Post-gallerian.

DM Mode har tre butiker i Västerås, på Hälla, i centrum och nu även på Erikslund.

– Vi är nöjda med vår senaste etablering, säger Henrik Anvemyr på DM Mode.

Henrik Anvemyr menar också att man måste ha tålamod, det tar tid för kunderna att hitta till den nya stora gallerian. Att ändra sina inköpsvanor gör kunder inte i brådrasket. I dag går de tre butikerna ungefär lika bra.

– Framtiden får utvisa vilket område som blir vinnare, säger han.

Alla som är etablerade i Erikslund Shopping Center har samma erfarenhet av kundtillströmningen. Handeln är koncentrerad till helgerna, på vardagar är det ganska tomt i gallerian.

– Jag är lite besviken, säger Sebastian Eriksson som driver Chantals kafé, ett i Punkt i centrala Västerås och ett i gallerian på Erikslund.

– Jag hade förväntat mig att fredagarna skulle vara bättre än vad de varit hittills, säger han. Som det är nu har vi fem dåliga dagar och två bra.

– För att vi ska vara nöjda krävs tre bra dagar och fyra dåliga. Men jag är inte orolig, vi tror på den här etableringen.

Under samma tak finns Ikea, som i sina restauranger har mycket låga priser, både på mat och kaffebröd.

– Det visste jag naturligtvis, säger Sebastian Eriksson. Den som inte känner till Ikeas prispolitik har inte gjort sin hemläxa ordentligt.

Han ser faktiskt inte Ikea som en konkurrent, Ikea håller till i en egen division. Att inleda ett priskrig är utsiktslöst.

– Vi får konkurrera med högre kvalitet och personlig service, säger Sebastian Eriksson.

Bo Lundkvist

Mer läsning

Annons