Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bombardiers snabbtåg försenat

På Bombardier i Västerås jobbas det intensivt med att lösa de mjukvaruproblem för den nya automatiserade bistron på nya snabbtåget, SJ 3 000.

Annons

Problemen har tvingat SJ att låta resenärerna vänta ytterligare en tid på det bekväma snabbtåget som ska klara tuffa svenska vintrar.

På Bombardier Transportation i Västerås finns projektledningen för SJ:s nya snabbtåg SJ 3 000. ”Nerver och hjärna”, styrsystem och konstruktion, görs i Västerås. Vagnarna rutin- och funktionsprovas och testkörs i verklig miljö.

Är det ert fel att tåget blivit ytterligare försenat?

– Det är som när ett hus börjar byggas från grundläggningen. Helgen före inflyttningen kommer målaren och ska hinna i fatt. Då är det inte målarens fel.

Det säger Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Transportation i Västerås.

Han konstaterar att det händer många saker under resans gång.

Men han förnekar inte heller att man just nu jobbar med att lösa vissa mjukvaruproblem för framförallt den nya automatiserade bistrovagn, som VLT tidigare berättat om.

– Det är en helt ny utveckling av ett cateringkoncept med flödestänk där det också uppkommer önskemål under resans gång från vår kund SJ. Vi underskattade nog vilken tid som krävdes.

Starten för det efterlängtade snabbtåget, med betydligt snabbare acceleration efter stationsstopp, större bekvämlighet, miljövänlighet och handikappvänlighet, har sedan 2010 skjutits upp flera gånger, senast till i vinter.

Nu hoppas Bombardier att kunna lämna över tågen till SJ i januari. Därefter tar det en viss tid innan de kan tas i drift av SJ.

Då ska de ha testkörts 2 500 mil under passagerarliknande förhållanden utan anmärkning. Tågen har också testats på Botniabanan förra smällkalla vintern.

– SJ vill försäkra sig om att passagerarna inte blir försökskaniner. När tågen levereras ska de fungera. Nu fokuserar vi helt på att leverera tågen så de kan sättas i trafik, säger Klas Wåhlberg.

Hur är er relation till SJ?

– Det ska du väl egentligen fråga SJ. Men jag tycker den är väldigt positiv. Men ingen är nöjd med förseningar. Jag har respekt för att SJ är besvikna. Min erfarenhet efter 25 år i branschen är dock att slutresultatet ofta blir väldigt positivt.

Mer läsning

Annons