Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Byggdes i Västerås - renoveras i Schweiz

Det jublades på ABB-koncernen över beställningen på 1,4 miljarder från SJ förra veckan. Då var förstämningen desto större hos förloraren Bombardier Transportation. Västerås gick miste om många jobb.

Annons
Här på lokverkstaden på Finnslätten skulle en stor del av jobbet ha gjorts om Bombardier fått beställningen.

För första gången tävlade ABB och Bombardier om ett stort tågjobb i Sverige; nya elektriska system för snabbtågen SJ2000 som tidigare kallades X2000 och som i branschen heter X2.

– Såvitt jag vet har vi inte gjort det förut, säger Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Transportation i Sverige.

– Den här gången förlorade vi och låg högre i pris, så är det ibland.

Hade Bombardier fått beställningen hade nästan allt jobb utförts på serviceverkstaden och Propulsion i Västerås, med undantag av vissa komponenter som strömbrytare som kommer från den tyska delen av företaget.

– Ja, det var upplägget. Det stora jobbet hade gjorts på tågverkstaden, kommenterar Klas Wåhlberg.

Nu kommer tågen i stort sett bara att utrustas i Sverige, även om det blir ett visst samarbete med svenska ABB.

– Många på Bombardier känner sig nog tagna på sängen. Beställningen hade gett en bra grund ett antal år framöver. Vi har jobbat länge med det här och bemannat upp för att klara det, säger Sören Löfberg. ordförande för IF Metallklubben.

– Det känns litet underligt när en före detta ABB-verksamhet kommer in och konkurrerar med något man en gång avyttrade, säger Anders Carlson, fackförbundet Unionen, som är ordförande för det Europeiska Företagsrådet på Bombardier Transportation.

För inte så länge sedan vann ABB ett stort projekt med upprustning av Deutsche Bahns snabbtåg.

– ABB är aggressiva och satsar ordentligt på den här sektorn, säger Anders Carlson.

– ABB har väl precis som vi identifierat en nisch och sett att många tåg behöver byggas om, kommenterar Klas Wåhlberg.

– Volvo och Scania konkurrerar. Det skärper bara konkurrenskraften. Jag ser fram emot utmaningen och har stor respekt för ABB:s kunnande.

Kan ni till och med bli en underleverantör i ombyggnaden av loken till ABB i den här affären?

– Det kan jag inte kommentera i dagsläget, svarar Klas Wåhlberg.

Enligt vad Sören Löfgren hört ryktas är ABB:s samarbetspartner Euromaint i Luleå, som ligger på andra sidan staketet av Bombardiers serviceverkstad där.

Klas Wåhlberg utesluter inte att Bombardier kommer att vara med och bjuda på nästa etapp. SJ har bara lagt ut 1,3 miljarder av en investering på 3,5 miljarder och nästa etapp gäller ombyggnad och uppfräschning invändigt.

På torsdag är facken kallade till MBL-information.

Klas Wåhlberg vill inte säga om det blir några uppsägningar.

– Vi får titta på konsekvenser och alternativ.

Sören Löfgren hoppas på omplaceringar. Flera av de andra serviceverkstäderna har mycket att göra, en ny öppnas snart i Kalmar och på Propulsions Åströmverkstad är det full fart.

Johan Söderström, vd för ABB Sverige, är tydlig med var jobben i stället hamnar:

– Det mesta kommer att skötas från Schweiz och mycket av grundkomponenterna kommer därifrån, men ABB i Sverige kommer att vara med och samarbeta.

Är den här affären ett trendbrott i Sverige?– Vi har aldrig riktigt släppt att göra affärer på tågindustrisidan. Eftersom vi en gång byggt tågen passade det väldigt bra, men det är ett större åtagande än tidigare.

Blir Euromaint er svenska samarbetspartner?– Vem det blir har vi inte gått ut med officiellt ännu.

Tror du att affären kommer att påverka samarbetet med Bombardier?– Vi har ett fantastiskt bra samarbete med dem och växeldrar som samhällsbyggare här. Stora företag är ofta både kund, leverantör och konkurrenter. Jag hoppas att affären inte försämrar våra relationer.

Mer läsning

Annons