Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dansk åkare åtalas

Nu slår myndigheterna till mot de olagliga transporterna på de svenska vägarna.
 

Annons
Olagligt. Utländska åkerier utför en stor mängd transporter i Sverige utan att ha giltiga tillstånd. Nu åtalas en dansk direktör.

Kammaråklagare Jens Carlström i Västerås har åtalat en dansk åkare.

Det här är ett mål som följs med stort intresse av en hel bransch

. – Äntligen, det här har vi väntat på i flera år, säger Anna Ryding, ombudsman på Transports avdelning 19 i Västerås.

Åtalet gäller en dansk direktör som haft ett polskt åkeri med polska chaufförer. Under perioden 1 mars 2009 till 31 maj samma år har han bedrivit yrkesmässig trafik i Sverige utan att ha giltigt tillstånd. Enligt åklagaren har han bedrivit otillåten cabotagetrafik.

Det polska åkeriet har kört för flera svenska företag, bland andra Ica.

Det här är ingen engångsföreteelse, det är bara toppen på ett isberg, de utländska lastbilar som utför olagliga transporter i Sverige kan räknas i tusental. Risken att åka fast har varit obefintlig, i alla fall fram tills nu.

Från branschens sida, arbetsgivare och fack är fullständigt eniga, har man varit mycket kritisk till myndig-heterna ointresse, varken polis, åklagare eller politiker har tagit frågan på riktigt allvar.

Bengt Waldersten, chefsjurist på Sveriges Åkeriföretag, betonar att man inte vill stänga ute de utländska lastbilarna från de svenska vägarna.

– Men det måste vara konkurrens på lika villkor, säger han. Som det är nu är risken stor att de svenska åkerierna slås ut.

Bengt Waldersten poängterar att det inte är några som helst problem för de utländska åkerierna att söka tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik i Sverige, det är varken komplicerat eller dyrt. Men de måste rätta sig efter de svenska regelverken och lagarna, samt betala chaufförerna avtalsenliga löner och arbetsgivaravgifter.

– Det finns alltså skäl till att man väljer att köra olagligt, säger han. Det handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Utländska åkerier gör bra vinster och svenska åkerier tappar uppdrag.

Transport har undersökt förhållandena för chaufförerna som kör för de utländska åkerierna.

– De flesta har bedrövliga villkor, säger Anna Ryding. De arbetar och bor i sina bilar, vi har sett på rastplatser hur de värmer konservburkar över gasolbrännare.

– Och de får bara betalt när de har körningar. om bilen står stilla några dagar tjänar de inte ett öre.

Även när de har körningar får de inte så mycket betalt. Det finns polska chaufförer som har en månadslön på 1 000 zloty, motsvarande 2 800 kronor i månaden. Till det kommer ett blygsamt traktamente.

Både Bengt Waldersten och Anna Ryding hoppas att det här åtalet är startskottet för myndigheterna att slå till mot de olagliga transporterna.

Men kammaråklagare Jens Carlström är inte övertygad, han tror inte på alltför många åtal.

– Det här är mycket komplicerade mål, förklarar han. Det är svårt att få ihop tillräcklig bevisning.

Rättegången i Västmanlands tingsrätt i Västerås är utsatt till den 15 april.

Cabotagetrafik

För att köra yrkesmässig trafik i Sverige krävs särskilt tillstånd. Men det finns ett undantag.

Utländska åkerier som har en transporter in i Sverige får utan tillstånd utföra transporter inom Sveriges gränser, men bara i begränsad omfattning.

Detta regleras i cabotagereglerna.

Den 14 maj 2010 ändrades reglerna så att man får utföra tre inrikestransporter i Sverige under en sju-

dagarsperiod. Sedan måste fordonet lämna landet.

Vid tiden för det aktuella åtalet gällde andra regler, då definierades begränsad omfattning som transporter

i tio dagar under en 30-dagarsperiod.

Straffet för brott mot cabotagereglerna är dagsböter.

Mer läsning

Annons