Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En anonym Ica-jätte

Sveriges tredje största detaljhandelskedja efter Ikea och H är i det närmaste okänd, men samtidigt välbekant för de flesta.

Annons
Okänd men välbekant. Camilla Berghard är butikschef på Ica Special i Maxibutiken på Erikslund och basar över 16 anställda. FOTO: MARGARETA ANDERSSON

Det handlar om Ica Special, den del av Icabutikerna som säljer annat än livsmedel, till exempel leksaker, kläder och husgeråd. Alla som besöker en Maxibutik passerar Ica Special innan de kommer fram till mjölken. Men inte många känner till att det är ett eget företag med egna butikschefer, anställda och ekonomi.

– Det gjorde inte ens jag innan jag fick det här jobbet, berättar Björn Abild som blev vd för Ica Special för ganska precis ett år sedan.

Camilla Berghard, som är butikschef för Ica Special i Maxibutiken på Erikslund i Västerås, tycker inte det är något problem att så få kan skilja på Special och Maxi.

– Vi har ett så bra samarbete med köpmännen att det fungerar utmärkt att de är ansiktet utåt, säger hon.

Ica Special har 69 egna butiker, de finns alla i Maxibutikerna, dessutom säljer företaget specialvaror från sitt sortiment till omkring 1 300 andra Icabutiker som Kvantum, Supermarket och Nära. Omsättningen är 5,5 miljarder kronor.

Med så många försäljningsställen handlar det om stora kvantiteter när någon vara blir populär. Som när Sverker Olofsson i Plus utnämnde Icas stekpanna till bäst i test.

– Hela vårt lager med 10 000 stekpannor försvann på tre dagar, berättar Björn Abild. Vi fick lägga nya beställningar direkt.

Eller när popgruppen EMD gjorde en speciell jul-cd för Ica Special. Den sålde i 149 000 exemplar bara under december.

Företaget har ett stort sortiment, för stort tycker Björn Abild. Dagens 36 000 artiklar ska bantas ner till drygt 15 000. Den förändringen ska göras det här året.

– Vi ska bland annat ta bort vuxenkläder, mopeder och liknande, säger Björn Abild. Inte många går till Ica om de ska köpa en kavaj. Men barnkläderna behåller vi och det satsar vi på.

Nu ska man satsa på artiklar som ligger nära livsmedel, som porslin, servetter och stekpannor. Saker som kunderna förväntar sig att hitta i en Icabutik.

Behöver ni lika stora ytor när ni ska sälja färre artiklar?

– Vi får se, svarar Björn Abild. Vi har en dialog med varje Maxihandlare, och om de vill ha större ytor är vi beredda att diskutera den saken.

Camilla Berghard välkomnar nyordningen, nu kan de bli av med en del hyllvärmare.

– Med färre artiklar kan vi bli tydligare, säger hon. Det ger oss en större möjlighet att exponera attraktiva varor. Det är viktigt eftersom våra varor sällan finns med på kundernas inköpslistor.

Man kommer att släppa en del av ytan till Maxidelen och ska även samarbeta mer. Nytt blir också en gemensam städavdelning. Maxi säljer städmedel och Special städutrustning, i dag finns de olika produkterna på olika ställen i butiken.

– Vi måste alltid tänka på kundnyttan, säger Camilla Berghard. Svårare är det inte.

Ica Special har 865 anställda, varav 40 i Hongkong. En stor del av produktionen läggs ut på fabriker i Kina och angränsande länder. För att företagets regelverk ska följas har Ica Sverige 17 anställda som enbart kontrollerar underleverantörerna.

Mer läsning

Annons