Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från incheckning till tvätt av toalett

En helt ny organisation på Västerås flygplats har väckt förstämning och bitterhet bland många av de anställda.

Annons

Samtliga måste numera vara beredda att utföra så gott som alla olika arbetsuppgifter på flygplatsen, både inomhus och utomhus.

Från fackligt håll är man mycket negativ till nyordningen på arbetsplatsen, man är inte överens med arbetsgivaren.

– Det här är inte normalt, säger Jan Eliasson, ombudsman på Unionen i Västerås. Det är omodernt och dessutom är det onödigt att utsätta de anställda för den här stressen.

De anställda hade inget val, om de inte accepterade att ingå i den nya organisationen hotades de med uppsägning.

Flygplatsens vd, Mikael Nilsson, säger att omorganisationen är nödvändig för att rädda arbetstid för många av medarbetarna. Problemet är att beläggningen på flygplatsen vintertid är för låg. Under perioden april till oktober har man 13 avgångar per vecka, under vintermånaderna sjunker den siffran till fem.

– Då måste vi hitta andra arbetsuppgifter, säger Mikael Nilsson.

Han säger också att han är medveten om att flygplatsen har en omplaceringsskyldighet om en medarbetare av medicinska skäl inte kan utföra en viss arbetsuppgift.

– Problemet är att det tidvis inte finns några andra lämpliga arbetsuppgifter, förklarar Mikael Nilsson.

Det är framför allt tjänstemän som arbetat inne i stationshallen som får nya arbetsuppgifter. Anställda som VLT pratat med uppfattar den nya organisationen som ett dekret från ledningens sida och att man varken respekterar eller lyssnar på de anställda.

– Många känner sig nedvärderade och inte längre önskvärda på arbetsplatsen, säger en anställd som vill vara anonym.

– Stämningen på arbetsplatsen är dålig och arbetsglädjen borta.

Mikael Nilsson är medveten om att alla inte gillar den nya organisationen, och de nya arbetsuppgifterna.

Mer läsning

Annons