Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här tillverkas din lunch

Köpte du din lunchmat i butiken i veckan? Du är inte ensam. Lunchmat i butik, endera som färdig matlåda eller som hopplock från butiksbar, är en växande trend.

Annons
På löpande band. Kadriye Oucmaz paketerar matlådor, i det här fallet till äldreomsorgen. Den vita förpackningen signalerar att det handlar om specialkost av något slag.Foto: Daniel Guerra

Fråga Matfabriken i Sala AB – som originellt nog ligger på Bäckby i Västerås. De vet, de har satsat mycket medvetet på storproduktion av färdig mat som snabbt kyls ned och därefter levereras till butik. Varumärket heter Souperb.

Bland kunderna finns både Ica, Coop, Axfood (Hemköp och Willys) och Reitangruppen (7 Eleven och Pressbyrån).

– Färdigmat växer i hela Europa, men vi ligger en bit efter kontinenten, säger Birgitta Andersson, verksamhetschef på Matfabriken.

– Men vi är på väg att komma ikapp, tillägger hon. Tidigare har det funnits en stämpel på kyld mat, fryst mat har man accepterat, men kyld har varit lite suspekt. Men när kunskapen växer så lossnar det.

Matfabriken har en rätt udda bakgrund: den fanns först i Salafängelsets lokaler och drevs av Samhall. 2008–2009 köptes företaget av Elite-koncernen, vars ägare Bicky Chakraborty under sina resor i Europa sett färdigmattrenden växa fram.

Han köpte också företaget Souperb, som slogs ihop med Matfabriken, som 2010 flyttade från Sala till det tidigare Kokillkökets lokaler på Bäckby.

Fortfarande har Matfabriken ett omfattande sam- arbete med Samhall. 35 medarbetare är bemanningsanställda därifrån. 23 är direktanställda, därav en köksmästare och tre kockar.

Merparten av de ungefär 8 000 portioner som produceras här dagligen går till äldreboenden, då under varumärket Varsågod.

Avtal finns med 38 kommuner från Skåne i söder till Malung i norr. Men det som växer snabbast är färdigmaten i butiker och allra mest i form av salladsbufféer.

– Vi gör vissa komponenter till bufféerna, som kycklingspett, säger Birgitta Andersson. Tillagad mat, inte råvaror.

Vi vandrar runt i lokalerna, väl desinficerade och inkapslade i munskydd och plastkläder.

Det är ett tajt produktionsschema, där maten inom mindre än 90 minuter från tillagning kyls ned till 4 grader i en kylkarusell som håller ungefär minus 45.

– Det är vår kritiska punkt, det är därför tempot här måste vara högt, säger Birgitta Andersson, stående vid det löpande band som leder in matlådorna i kylen.

Själv äter hon företagets lådor till lunch – skam vore det väl annars. Det gör även den närvarande marknads- och försäljningschefen Christopher Thynne.

Favoriter bland de för tillfället tio produkterna?

– Jag gillar våra soppor, säger Birgitta Andersson. Och så wallenbergarna med riktigt god gräddsås.

– Wallenbergarna, säger också Christopher Thynne. Och så Sweet beef Tokyo.

De är båda belåtna med Matfabrikens utveckling. Men inte med namnet:

– Matfabriken, säger Christopher Thynne och liksom smakar på ordet. Det här är ju inte en fabrik, det är ett kök.

Ja, och så ligger det ju inte i Sala. Men namnet ska ändras, försäkrar de.

nästa steg. Matlådorna åker in i kylen, som håller i snitt 45 minusgrader. När de kommer ut håller de plus 4.
rengöring. Allt här är förstås mycket större än i ditt och mitt kök. Grytorna rymmer upp till 300 liter.
Håller uppsikt. Martin Hermansson övervakar leveransklara lådor i kylrummet.
Färdigmat växer i hela Europa, men vi   ligger en bit efter kontinenten. Birgitta Andersson, verksamhetschef

Tusentals portioner i veckan från Västerås

Ica Maxi Erikslund: Jätteuppsving på sommaren från vår salladsbuffé, 700–800 kilo i veckan, vilket motsvarar 2 000 portioner. Övrig tid kanske 300 kilo i veckan. Gör ingen varm färdigmat själva. (Daniel Kvist, handlare)

Ica Maxi Hälla: 300–400 portioner i veckan från eget kök (kött, fisk, lasagne). Salladsbaren cirka 1 200 portioner i veckan, ökar avsevärt på sommaren. (Lars-Erik Andersson, kvalitetsansvarig)

Ica Ettan: 1 600 portioner i veckan, lejonparten från eget kök. Två-tre leverantörer av färdig mat kompletterar. (Susanne Edh, butiksägare)

Coop City och Coop Extra: Ökning på färdigmat, framför allt soppor. Även ökning i salladsbarer och manuella deli-diskar. Avböjer att lämna ut siffror på grund av konkurrensskäl.

Mer läsning

Annons