Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Humor räcker långt

Humor är ett underskattat verktyg i affärslivet, inte minst när det gäller att få folk att lyssna.

Annons
Åhörarna i sin hand. Komikern David Batra fick 250 representanter för näringslivet i Västerås att både lyssna andäktigt och skratta hjärtligt när han framträdde i Aros Congress Center på onsdagen.

Det bevisade David Batra på ett övertygande sätt när han framträdde inför 250 representanter för näringslivet vid ett seminarium som Marknadsföreningen i Västerås arrangerade på ACC på onsdagen.

David Batra, som är känd både från Kvarteret Skatan i Sveriges Television och Parlamentet i TV4, höll en enmansshow på temat komisk kommunikation. Han är väl lämpad för uppgiften, förutom att ha arbetat som komiker sedan 1994 har han en ekonomexamen i marknadsföring från Lunds Universitet.

Redan från början fick han åhörarna i sin hand. Han berättade att han inte riktigt är van vid att uppträda i kongresshallar med folk sittande på rad i bänkar. Förra gången var på Kumlaanstalten.

– Då inledde jag med att säga att det var kul att så många kunde komma. Det blev dödstyst och sedan var det uppförsbacke, berättar han.

Självklart fick han det skratt han hade förväntat sig och sedan fortsatte det i samma stil under hela den timme han stod på scen.

David Batra påpekar att skrattet har en viktig funktion, det fungerar som en ”faran över-signal” när stämningen till en början kan vara spänd.

– När vi skrattar tillsammans bryts isen, det uppstår en lättnadskänsla.

Efter ett skratt börjar vi också lyssna på ett helt annat sätt. På flyget är det till exempel knappast någon som lyssnar på säkerhetsinstruktionerna, trots att de kan vara livsviktiga i en nödsituation. I Australien har man tagit fasta på detta och kabinpersonalen inleder alltid med ett skämt och på så sätt får den uppmärksamhet.

Barn är ofta spontana, roliga och busiga, men som vuxna förtrycker vi dessa sidor, för att framstå som smarta och seriösa.

– Men samtidigt ser vi upp till människor som är roliga, det är lite paradoxalt, säger David Batra.

Mycket i affärslivet bygger på skämt, det gäller inte minst i marknadsföringen. En del skämt är avsiktliga, andra är ofrivilliga och de ofrivilliga är oftast roligast.

David Batra tog reklamen för ett läkemedel mot munsår som exempel. I reklamen påstods att munsår ofta uppstår när man minst behöver dem.

– Men när behöver man egentligen munsår, frågade han.

Eller magmedicinen som säger att diarré alltid uppstår vid fel tidpunkt.

– Och rätt tidpunkt, när är den?

Att vara rolig är lättare sagt än gjort. För David Batra är det lätt, för oss andra är det betydligt svårare.

Hur hittar man det roliga?

David Batra tipsar om att man ska leta på tre ställen:

w Hos sig själv. Man kan utnyttja sina yttre egenskaper som utseende, dialekt eller kläder att skämta om.

w Sina inre egenskaper, som tankar, idéer och nojor. Där finns alltid något att hämta.

w Miljön. Platsen där man är eller olika störningskällor. Om det händer något oförutsett får man absolut inte låtsas som om det inte har hänt, då är det ingen som lyssnar längre.

– Det roliga finns alltid där, men vi ser det bara inte. Vi måste försöka att titta på omgivningen som ett barn, säger David Batra.

Mer läsning

Annons