Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hundratals nya jobb

Framgångarna för tågtillverkaren Bombardier fortsätter och anläggningen i Västerås kommer även i framtiden att ha en nyckelroll i utvecklingen av nya tåg.

Annons
Håkan Agnevall har tagit över som chef för Bombardier PCC i Västerås, enheten på Finnslätten som utvecklar driv- och kontrollsystem för företagets tåg.

Under 2010 har företaget tagit hem den ena miljardordern efter den andra. Det handlar om tåg till bland annat Schweiz, Frankrike och Kina.

Det de har gemensamt är att driv- och kontrollsystemen utvecklas vid Bombardier PPC på Finnslätten.

Enligt Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Sverige, talar allt för nya stora investeringar i spårbunden trafik.

– Vi har för det första klimatfrågan, eldrivna tåg svarar för en mycket liten del av koldioxidutsläppen, förklarar han.

– Sedan har vi den fortsatta urbaniseringen, framför allt i Asien. Trängseln runt storstäderna är så stor att spårbunden trafik är den enda lösningen.

På samma sträcka kan tåg transportera 25 gånger så många människor som motorfordon, det har fått ansvariga myndigheter i hela världen, till och med i Sverige, att hitta nya alternativ för kollektivtrafiken.

I Stockholm, Lund, Malmö och Helsingborg diskuterar man att investera i spårvagnar. Bombardier finns med, företaget levererar spårvagnar till SL:s Citybana i centrala Stockholm.

I dag är det den europeiska marknaden som är viktigast för företaget, men andra marknader kommer mer och mer.

I fokus står Kina, där man investerar enorma summor de närmaste åren, men även USA kommer starkt. President Obama har deklarerat att man ska satsa ordentligt på infrastrukturen, inte minst på järnvägar och nya tåg.

Eftersom driv- och kontrollsystemen till Bombardiers tåg utvecklas och slutmonteras vid PPC i Västerås ställs det stora krav enheten för att man ska hänga med i utvecklingen. Under 2010 har man anställt 190 personer.

Håkan Agnevall, tidigare chef för ABB Robotics och nu ny chef för PPC, förklarar att enheten ska anställa ytterligare omkring 100 personer den närmaste tiden, det handlar huvudsakligen om projektledare, projektförsäljare och ingenjörer, men också montörer.

Räcker anläggningen på Finnslätten till?

– Ja, svarar Håkan Agnevall, ytan räcker till, men vi ska inom kort bygga om fabriken för att klara den ökade beläggningen.

Hittills har Bombardier inte haft problem att rekrytera folk med rätt kompetens, och man jobbar hårt för att göra företaget mer känt bland studenter på högskolor och universitet.

Från ha varit förhållandevis okänt har företaget nu arbetat sig upp till plats 18 i Universums företagsbarometer som rankar de hetaste arbetsgivarna. Målet är att ligga på topp 10.

En stor order som är nära förestående är SJ:s planerade utbyte av de gamla X2000-tågen. Det handlar om 20 nya tåg för sex miljarder kronor. SJ:s ordförande Ulf Adelsohn har deklarerat att man den här gången ska köpa färdigutvecklade tåg.

Bombardier har en produkt, Gröna tåget, som passar in på SJ:S önskemål. Det är energieffektivt och har en ny motor och en ny mjuk boggi. Motorn finns redan framme och boggin testas just nu på Botniabanan.

Framtiden?

Håkan Agnevall säger att viss slutmontering kan förläggas till andra delar av världen, men Västerås kommer även i framtiden att ha en viktig roll när det gäller utveckling och projektledning.

– Eftersom Sverige har en så liten hemmamarknad har vi stor internationell erfarenhet, säger Håkan Agnevall. Det är en fördel när marknaderna utanför Europa blir allt viktigare.

Bombardier Transportation

Finns på sex orter i Sverige: Västerås, Stockholm, Göteborg, Hässleholm, Nässjö och Gävle.

Anställda: 2 200 i Sverige, varav 1 500 i Västerås. 33 800 i hela världen.

Omsättning i Sverige:

7,7 miljarder kronor.

Beställningsingång:

6,8 miljarder kronor.

Verksamhet i Västerås: Konstruerar och levererar system för fordonsintegrering, driv- och kontrollsystem samt avancerade underhållslösningar för den globala järnvägsmarknaden.

Vd i Sverige: Klas Wåhlberg

Ägare: Bombardier Transportation, med huvudkontor i Berlin. som i sin tur ägs av Bombardier Inc med säte

i Kanada. Huvudkontor

i Montreal.

Bombardier Inc: Består av Aerospace och Transportation och har sammanlagt 62 900 anställda.

Mer läsning

Annons