Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Idrottsengagemanget bär frukt på många sätt

– Jag gillar idrott och vill bidra till att hjälpa ungdomar, säger handlaren Mats Andersson.

Annons
Sponsring och affärer. Engagemanget för idrotten och VSK:s Västerås affärsnätverk har gett nya cateringkunder och handlaren Mats Andersson och dotter Matilda, som styr över kök och mat, mera jobb.

Allra mest med hjärtat blir det vid det årliga Ica Summercamp i augusti där 8-14-åringar gratis får prova på olika idrotter på Gryta och Vallby den 12-16 augusti.

De bjuds också på två lättare mål av Icahandlarna för Grytan, Vallby och Pettersberg.

Det är ett samarbete med VSK Bandy, ett antal andra föreningar, fritidsverksamheter, företag och det kommunala bostadsbolaget Mimer.

Mats Andersson hoppas att det ska bli en gemensam Ica-satsning i hela landet.

– Jag gillar idrott och vill bidra till att hjälpa ungdomar som kanske inte söker sig till de stora idrottsföreningarna. Under en vecka får de chansen att vara med på en massa kul aktiviteter.

Han är också med och sponsrar VSK Bandy, VIK fotboll, Västerås orienteringsklubb, Gideonsbergs IF på olika sätt. Det kan handla om allt från pengar, arenareklam till frukt och dricka på en ungdomscup.

– Vi vill värna den lokala idrotten och hoppas förstås på ett utbyte också.

Och tillbaka får han.

– Det kan handla om att VSK Bandys spelare är i butiken inför slutspel i matchtröjor och pratar med kunder, att vi bjuder in kunder på mat tillsammans med spelare och pratar bandy, lottar ut biljetter till matcher, syns i arenareklam och på dräkter.

– Vi har också stor nytta av VSK Bandys nätverk, Västerås Affärsnätverk. På den första träffen före jul gjorde vi många affärer. På olika stationer fick vi träffa företag och fick flera nya kunder på catering och julbord.

– Alla är inställda på att göra affärer.

– Att förknippas med ungdomsidrott är positivt, säger Magnus Wenna, marknadschef på Voith Hydro, före detta VG Power.

Voith är också ett företag som har ett stort hjärta för idrotten.

– Alla i det ursprungliga grundargänget på fem personer hade en bakgrund i någon idrott och vet värdet av att få bidrag.

– För min personliga del är det kul att ge tillbaka litet.

Medan varumärkesbyggandet är mera globalt är idrottsengagemanget mest lokalt.

– I först hand får den lokala idrotten bidrag där folk på företaget är engagerade. Det kan handla om Irsta handbol Damer, Surahammars Innebandy. Tillberga Bandy och ungdomslag i fotboll och innebandy.

På Bombardier Arena har Voith en större skylt liksom på Rocklunda bandyplan. Det blev också ett sätt att markera namnbytet.

Anställda och kunder har i gengäld kunnat gå på olika evenemang, komma på sponsorträffar, gå på matcher och företaget är med i VIP Hundra:s vänner. Företaget syns på tröjor, i annonser och på arenor. Pengarna fördelas utifrån en budgetram.

Med hjärtat. Ica Summercamp ger barn möjligheten att prova på olika sporter.
Logga . Engagemanget för idrotten syns på kassen.

Mer läsning

Annons