Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jätteorder till liten ABB-enhet

Crane Systems, en affärsenhet inom, ABB Process Automation har tagit hem två stora order, i Sydkorea och Colombia. Tillsammans är de värda 270 miljoner kronor.

Annons
Stororder. ABB-enheten Crane Systems, som leds av Uno Bryfors, har tagit hem order värda 270 miljoner kronor. Björn Henriksson och Henrik Bovin har deltagit i utvecklingen av system för automation av hamnkranar. FOTO: PER GROTH

– Det visar att vi är världsledande inom vår bransch, säger Uno Bryfors, chef för Crane Systems.

Den förhållandevis lilla affärsenheten på Finnslätten i Västerås med 90 anställda har tagit hem de fem senaste stora projekten i världen, det visar på dominansen.

Crane Systems utvecklar system för automation av hamnkranar, huvudsakligen för de som hanterar containrar. Ordern till hamnen i Busan i Sydkorea omfattar 38 kranar för att stapla containrar och 8 kajkranar för lossning av fartyg. Den colombianska order är på 4 stapelkranar och 2 hamnkranar.

Hamnarna runt om i världen blir, tack vare företag som Crane Systems, mer och mer automatiserade. Den traditionella bilden av en hamn med ett myller av hamnarbetare hör gångna tider till, numera är människors fysiska närvaro sällsynt. Det mesta sköts med automation och fjärrkontroll.

Detta är den fjärde ordern som Crane Systems fått under utbyggnaden av hamnen i Busan.

– Det tyder på att vi har ett mycket gott anseende i Sydkorea, säger Uno Bryfors.

Affärsenheten tillverkar inga egna kranar, i stället samarbetar man med krantillverkare i hela världen, framför allt i Asien. Men även terminalägarna, i Asien är det ofta privata rederier, har synpunkter på vilket system krantillverkaren ska välja.

Konkurrenter som nu hamnat lite i bakvatten är bland annat Siemens. Timic och några japanska företag.

Crane Systems tog sin första order till hamnen i Singapore 1995, det största enskilda engagemanget hittills är en order till terminalen Euromax i Rotterdam, den var värd 405 miljoner kronor.

Crane Systems kan se tillbaka på ett första decennium som varit både upp och ner.

– Det började mycket bra, berättar Uno Bryfors. Fram till 2008 växte vi med omkring tio procent per år.

Men sedan slog finanskrisen till, och 2009 blev betydligt tuffare.

– Krisen påverkade världshandeln, som ett företag som vårt naturligtvis är mycket beroende av, förklarar Uno Bryfors.

Nu har marknaden återhämtat sig, och man är tillbaka på 2008 års nivå.

Framtidsutsikterna ser ljusa ut. Så många nya hamnar kommer förmodligen inte att byggas, att hitta lämplig mark, få tillstånd och sedan bygga är en komplicerad och utdragen process. Då är det betydligt enklare och effektivare att modernisera befintliga hamnanläggningar.

– Det finns en stor marknad för detta, framför allt i Europa, säger Uno Bryfors.

Crane Systems har i dag 90 anställda, de flesta är utvecklare och ingenjörer. När projektet i Busan kommer i gång räknar man med att ha upp till sex igångkörare på plats, men även de har numera högskoleexamen.

Trots att Crane Systems jobbar över hela världen kan man sköta det mesta av arbetet från lokalerna på Finnslätten.

– Det här är en liten värld, och de flesta känner varandra, då går det bra att arbeta på distans, säger Uno Bryfors.

– Men det är klart, några resor till Sydkorea har det blivit under åren.

Kranar för lastning på skepp. FOTO: ABB
Kranar för containerhantering i Busan New Port i Sydkorea. FOTO: ABB

Mer läsning

Annons