Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krönika: De smarta kommer vinna: De ser inte problemen –bara möjligheterna

Artikel 5 av 7
Den heta e-handeln
Visa alla artiklar

Ni kanske har hört hur det talas om tidningskrisen, eller mediekrisen för den delen. Inte minst är vi som jobbar inom branschen duktiga på att tala om det. Jag tror att vi mediemänniskor allt för ofta pratar ner vår egen produkt. Faktum är att det inte finns någon kris för det vi saluför, det vill säga journalistiken och goda möjligheter till annonsering för våra företagskunder.

Annons

Vi har läsare i alla åldersgrupper – och VLT når över 100 000 människor varje dag i våra olika kanaler. Vi har heller aldrig haft bättre och mer mångfacetterade erbjudanden till våra kunder.

Däremot är det också ett faktum att vår över 185-åriga affärsmodell, som bygger på tidningsutgivning, har både problem och stora utmaningar.

Därför gäller det att tänka klokt.

Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare för VLT.

Exakt så är det för alla branscher. Det är givetvis inte enbart mediebranschen som måste tänka till när samhället digitaliseras. Det måste alla göra och digitaliseringen påverkar exakt alla, oavsett om vi tycker om det eller inte.

Ta bara en lokal bokhandel eller skohandel som exempel. Det är inte lätt att klara konkurrensen när alla kan sitta hemma vid sin dator, eller på bussen med sin mobiltelefon, och beställa varor. Det ger de lokala handlarna problem och utmaningar – men det innebär inte per automatik att intresset för böcker eller skor har minskat.

E-handeln har redan ett starkt grepp om kunderna och allt tyder på att marknaden för e-handeln kommer att öka. Under 2017 omsatte e-handeln i Sverige 67 miljarder kronor. Det motsvarar en ökning med 16 procent jämfört med året innan. E-handeln utgör numera nära nio procent av den totala detaljhandeln. Den sektor som ökade allra mest förra året var leksaker och barnartiklar. Där var ökningen 23 procent. Inte helt oväntat, egentligen. Småbarnsföräldrar har lite tid. Det är enklare att shoppa på nätet när barnen har somnat än att springa runt på stan med trötta barn.

Vad händer då i framtiden? Kommer butikerna att dö ut i förmån för e-handeln?

Nej, jag tror inte det. De som tar till sig den nya tekniken och lever efter dess logiker kommer att klara sig – och kan också blomstra. Det gäller alla branscher.

Jag hade ett intressant samtal med en lokal politiker i Västerås för någon vecka sedan. Vi diskuterade bland annat olika köpcentrum och cityhandeln. Det var en intressant diskussion, eftersom köpcentrum ofta lockar människor från city – inte minst på grund av att det är lättare att parkera och storhandla på köpcentrum. Men vilka kommer att klara sig bäst i längden? Det är frågan. Politikern trodde att cityhandlarna kan bli vinnare på lång sikt – och jag tror att det mycket väl kan vara så.

I centrum finns upplevelserna, bio, teater, konserter, kultur, restauranger och upplevelser. Just upplevelserna kommer att bli viktiga. Butikerna i city kanske blir mindre i framtiden – men de smarta kommer att överleva. Ingen kund kan prova löparskor på nätet. I butiken kan du testa dem på ett löpband. På samma sätt bör butiker ha kylrum för att testa vinterjackor fullt ut, eller kanske ett antal meter konstsnö för att prova skidor. Detta kombinerat med e-handel.

Som sagt. De smarta kommer att vinna.

De smarta kommer att dra nytta av tekniken.

De smarta kommer att finna nya affärer.

De smarta ser inte problemen. De ser bara möjligheterna.

Alla artiklar i
Den heta e-handeln
Annons