Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lyxtjänst har blivit en del av vardagen – nu jagar städbranschen personal

Stefan Karlsson valde att sadla om från jobbet på bank. I dag driver han ett eget företag där nyskapande står i centrum. "För oss handlar det om att ligga i framkant så gott det går” säger han.

Annons

Stefan Karlsson, vd på Städhem, satsar på en låg personalomsättning och arbetar kontinuerligt med marknadsföring via sociala medier.

Våren 2014 startade Stefan Karlsson företaget Städhem. I dag har verksamheten kontor i både Västerås och Eskilstuna.

- Det är rätt så häftigt att börja med noll kunder till att vara fler än 20 anställda, säger Stefan Karlsson, som inte alltid har varit i städbranschen.

Han arbetade tidigare på bank, men var redo för en ny utmaning. Eftersom det inte fanns någon branschvana följde en del utmaningar.

- Det var liksom bankmannen som blev städentrepenör. Men för mig har det hela tiden handlat om att jag ska ha med mig personer som kan. Jag kunde mycket men jag kunde inte den här branschen.

Nyckeln till framgång, menar han, är personalen.

- En viktigt sak jag såg när jag genomlyste branschen var att det var väldigt hög personalomsättning. Det bygger inte förtroende för mig och säkerligen inte för kunderna. Så jag bestämde att de personer vi anställer ska trivas hos oss för då kommer också våra kunder att bli nöjda.

I nuläget är han på jakt efter ny personal på både lång och kort sikt. Detta på grund av ständigt nya förfrågningar.

- Förut var det här en lyxprodukt. Men i dag handlar det för många om att få ihop vardagen, förklarar han.

För att synas i ett hav av företag i samma bransch arbetar Städhem kontinuerligt med marknadsföring i sociala medier, sökmotoroptimering och marknadsföringstjänsten Google AdWords.

- Där kan vi enkelt följa upp varifrån trafiken kommer, vad är det för typ av människor som söker och vilka tjänster de söker och på så vis anpassa erbjudanden.

Han menar att många i dag har en smartphone och det gäller att synas där kunderna söker information.

- Marknadsföringen går ju framåt otroligt snabbt och för oss handlar det om att ligga i framkant så gott det går. Och om vi kan göra det lite bättre än våra konkurrenter så är det en del i vår framgång.

Det gäller också att tänka utanför ramarna. Ett nytt koncept för Städhem är leverans av förbrukningsmaterial. I deras webbshop kan man bland annat beställa hem toalettpapper och disktabletter som personalen tar med sig vid ett städtillfälle.

Vad kommer ni satsa på i framtiden?

- Jag tror framtiden handlar mycket mer om samarbeten. Det här med hemleverans till exempel. Varför skulle inte ett företag som levererar matkassar kunna samarbeta med ett städföretag.

Han önskar även ett smidigare sätt att kommunicera med kunder. Gärna utveckla en app där man bland annat kan logga in för att se bokningar, boka om eller lägga till tjänster.

- Vi har en stark organiskt tillväxt men vi växer även med förvärv, och nästa ort vi kommer etablera oss i är Örebro.

Fakta

Om verksamheten: Städföretag med privatpersoner och företag som kunder. Har även samarbete med mäklare.

Tjänster: hemstädning, kontorsstädning, flyttstädning, golvvård, fönsterputs, storstädning, visningsstädning, flytthjälp, köksstädning, badrumsstädning och leverans av förbrukningsmaterial.

Antal anställda: 20.

Startår: 2014.

Omsättning: cirka 17 miljoner.

Kontor: i Västerås och Eskilstuna. Men har även personal i Fagersta, Sala, Enköping och Örebro. Målet är att ha kontor i alla städer.

------------------------------------------------------------------

Nu har VLT:s app blivit ännu bättre! Snabbare,smidigare - och du kan skräddarsy ditt nyhetsflöde på ett helt nytt sätt. Glöminte att ladda ned/uppdatera VLT:s nya app här.

------------------------------------------------------------------

Mer läsning

Annons