Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mälardalens nya transportjätte

Fyra transport- och maskinföretag i Mälardalen, LBC Västerås AB, Bergslagens LBC, Sörmlast AB och Triofrakt AB går tillsammans i ett nytt bolag. Det blir ett av de fem största i branschen i Sverige.

Annons
Betoning på lokal närvaro. Det ska utmärka också det nya gemensamma transport- och maskinföretaget försäkrar ledarduon, vd Bernt Lindberg, tidigare Sörmlast vd och styrelseordförande Sören Pettersson, tidigare ordförande för Triofrakt. Foto: Mette Holck

Tillsammans kommer de att förfoga över 500 lastbilar, 125 maskiner, 150 anställda, sju kontor och sälja transport- och maskintjänster.

I ett år har de pratat sig samman, låtit det nya konceptet växa fram och förstås fått kompromissa mellan olika viljor.

Tidigare både goda och dåliga erfarenheter från när de egna företagen växt fram, med allt flera åkeriägare som gått samman i lastbilscentraler, har varit till stor hjälp.

Är alla nöjda nu, frågar jag på den presskonferens där de respektive företagen presenterar det nya konceptet.

Företagen representeras av Mats Holmström, ordförande, Roy Wikström, vd Bergslagens LBC, Kjell Johansson, ordförande, Lennart Lundberg, vd LBC Västerås, Torsten Rudolfsson, ordförande, Bernt Lindberg, vd Sörmlast och Sören Pettersson, ordförande och Örjan Rosengren, vd, Triofrakt.

– Reaktionen hos oss har mera varit att det var på tiden. Vi tror helt enkelt vi är för små för att klara konkurrensen i framtiden, säger Roy Wikström, vd för den minsta lastbilscentralen, Bergslagens LBC.

De andra nickar instämmande.

Att kunna konkurrera om de stora jobben och vara en bra affärspartner för de allt större beställande företagen är den bärande idén.

Torsten Rudolfsson ger ett exempel. För en tid sedan ville en av byggjättarna, NCC, ha en offert på asfalttransporter för hela Mälardalen.

– Vi var alla för små för att vara med och konkurrera.

Genom att gå samman vill de kunna behålla det inflytande som det innebär att också vara ägare.

– Vi vill kunna påverka vad som händer och inte bara vara leverantör av tjänster, säger Sören Pettersson, ordförande för det nybildade bolaget.

Det är en väldig strukturomvandling på gång. Investerare ser möjligheter inom logistikbranschen och stora bolag med verksamhet i många länder köper upp lokala aktörer. Själva har de dock ännu inte fått något uppköpsbud.

Den lokala närvaron tänker de behålla och kanske till och med utveckla, för den ser de som ett konkurrensmedel.

– Där det är bemannat ska det fortsätta att vara det. Vi ska ha lika mycket personal, men öka sälj- och marknadsbearbetning. Det kan bli en del omplaceringar och ändrade arbetsuppgifter, säger Bernt Lindberg, vd för det nya bolaget.

Vad bolaget ska heta kan de ännu inte avslöja, eftersom den legala processen inte är riktigt klar.

Huvudkontoret kommer att ligga i Åkarnas hus i Västerås. Det blir gemensam marknadsföring, administration, utveckling och ledning.

Smarthet, ödmjukhet och trygghet blir ledord för den nya verksamheten, säger styrelseordföranden Sören Pettersson.

Den 15 februari ska de fyra ingående företagen ha växlat in sina aktier till nya i det gemensamma bolaget.

Mer läsning

Annons