Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Malm kan skeppas från Västerås

Låt Västerås bli utskeppningshamn för all malm som kommer att brytas när de nya gruvorna öppnas i Bergslagen.

Annons

Det förslaget lägger länsstyrelsen fram i sitt remissvar till Trafikverkets stora utredning om kapaciteten på de svenska järnvägarna.

Till hösten väntas en infrastrukturproposition läggas fram till Riksdagen.

Carola Alzén, vd för Mälarhamnar, tycker att det är ett utmärkt förslag.

– Det här har jag jobbat för sedan i februari, berättar hon.

Enligt de ursprungliga planerna tittade man i första hand på Gävle och Oxelösund som utskeppningshamnar. Även Oskarshamn och Kungshamn på västkusten har nämnts i sammanhanget. Mälarhamnar med Västerås och Köping fanns inte med i diskussionen.

Något som fick Carola Alzén att agera. För att transportera malmen till Gävle eller Oxelösund skulle det krävas stora investeringar i järnvägsnätet.

– Det är 20 mil från gruvorna till både Oxelösund och Gävle, och bara 10 mil till Västerås eller Köping, förklarar hon.

– En lösning med Mälarhamnar skulle både vara billigare och snabbare.

Carola Alzén har tänkt sig att transportera malmen på järnväg ned till Mälaren och sedan lasta om den till vätgasdrivna pråmar för vidare transport till Oxelösund.

Där skulle malmen lastas om till oceangående fartyg.

– Det är en mycket miljövänlig lösning, säger hon. Det här typen av pråmar finns i redan i drift Tyskland.

Hur är intresset för förslaget?

– Jag och företrädare för Norberg och Fagersta träffa nyligen Trafikverket och vi fick bra respons. Nu ska man göra en snabbanalys för att se om Mälarhamnar kan vara med som ett utredningsalternativ.

På torsdag träffar hon Sjöfartsverket för en fortsatt diskussion.

Mer läsning

Annons