Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Många företagare utan e-post

Utan e-post i tre dagar. Det är verkligheten för företag som använder Västeråsföretaget Loopia som webbhotell.
- Får man inte e-post på tre dagar påverkar det givetvis kontakten med kunderna, säger Håkan Wike på Hallihallå kommunikation, ett av de drabbade företagen.

Annons

Enligt Loopia uppstod problemen i måndags i en del av e-postsystemet. En del av webbhotellets kunder får mejl. För andra tar det tid, om mejlen kommer fram överhuvudtaget.

-Det kom lite i måndags, något mejl. Sedan har det varit knas, säger Håkan Wike.

Oron finns att e-poststoppet påverkar affärerna. I dag använder många e-post istället för telefon och får man ingen respons på en jobbförfrågan går man vidare till en leverantör som svarar snabbt, tror Håkan Wike. En kund har hört av sig till hans företag och undrat över den uteblivna responsen.

-Då har man kunnat förklara vad som hänt och är det riktigt akut får man hoppas att de hör av sig igen. Det är ett lyxproblem i stort, men som företagare är man bekymrad, säger Håkan Wike.

På Loopias Facebook-sida finns över 200 kommentarer om de senaste dagarnas problem. Många är förbannade företagare som undrar vad de ska säga till sina kunder och flera skriver att de nu tänker säga upp sina avtal med webbhotellet.

Webbhotellet har en driftblogg för tekniska problem där man under de senaste dagarna publicerat information om hur arbetet pågår för att lösa problemen. Men trycket från de företag som undrar vad som händer har varit så hårt att sidan många gånger varit svår att nå. Vid 15-tiden var den senaste uppdateringen från 08-tiden på onsdagsmorgonen. ”Arbetet som pågått under natten har tagit längre tid än beräknat men fortgår”, skrev företaget då.

På onsdagen hade felet lokaliserats, men det är oklart när det kan vara åtgärdat.

Mer läsning

Annons