Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Transporter för Ica var inte olagliga

Svea hovrätt frikänner den danske åkare som åtalats för att ha utfört olagliga inrikestransporter i Sverige, bland annat åt Ica.

Annons

– Det är bedrövligt, kommenterar Anna Ryding, ombudsman på Transports avdelning 19 i Västerås. För mig är det solklart att man brutit mot reglerna.

Ica hade träffat avtal med det danska åkeriet FrodeLaursen A/S om transporter till Sverige och inom landet. Åkeriet anlitade i sin tur Frode Laursen Polska, med polska chaufförer vid ratten. Dessa chaufförer tjänar så lite som 2500 kronor i månaden.

Eftersom det handlade om ett utländsk åkeri gällerspeciella regler, (se faktaruta). Polisen som utredde en anmälan mot åkeriet kom fram till att det polska åkeriet utförde regelmässiga inrikestransporter i strid med reglerna.

Den danske åkaren åtalades för transporter våren 2009, men frikändes av Västmanlands tingsrätt. Nu gör Svea hovrätt samma bedömning.

Hovrätten påpekar att bevisbördan ligger på åklagaren, och han har inte kunnat visa vad som varit internationella transporter, tomkörningar, lagliga transporter och transporter i strid med regelverket.

I den här frågan har facket och de svenska arbetsgivarna stått på samma sida. Man har sett de utländska åkerierna som ett hot mot hela branschen.

Men Anna Ryding tror dock inte att domen får så stor betydelse. Det nya regelverket från 2010 är mycket tydligare.

– Dessutom ligger bevisbördan på dem som utför transporterna, de måste visa att körningarna följer reglerna förklarar hon.

Anna Ryding lägger också ett stort ansvar på de företag som beställer transporterna.

– Ett rikt företag som Ica bör ha råd att betala sina underleverantörer så bra att de kan ge sina chaufförer anständiga löner. Det är i alla fall min åsikt, säger hon.

Mer läsning

Annons