Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vilken kundtyp är du?

Det är de praktiska detaljerna som avgör om ett köpcentrum ska bli en framgång eller inte. Ett köpcentrum kan vara hur mysigt och inspirerande som helst och kunderna mycket nöjda när de åker därifrån. Men det är andra faktorer som avgör om de kommer tillbaka.

Annons

Viktigast är att det är enkelt och bekvämt att handla och lätt och smidigt att ta sig dit och därifrån. En bra parkeringsplats kan vara mer avgörande än hippa butiker.

Det visar en undersökning som Lisa Henning på företaget People in Store gjort tillsammans med studenter i marknadsanalys vid Handelshögskolans Center för Retailing och tidskriften Market.

1000 personer har fått svara på frågan vilka butiker de skulle vilja se i sin drömgalleria. De har fått 295 olika alternativ, både butikstyper som kafé och apotek samt enskilda butiksvarumärken som H och Gina Tricot.

Samstämmigheten är stor, både mellan män och kvinnor och mellan olika åldersgrupper. Systembolaget, kafé och ett apotek kommer med på alla topplistorna. Män ser gärna också en asiatisk restaurang, men kvinnor föredrar en salladsbar.

Clas Ohlson finns också med i topp och även Akademibokhandeln som bara ratas av de riktigt unga.

Undersökning har gjorts i Stockholm men Lisa Henning menar att den i stort sett är relevant för resten av landet.

– Det finns en del ovanliga butiker som är mer populära i Stockholm än på andra orter, säger Lisa Henning.

Men det ska inte tolkas som om det är någon större skillnad mellan landsort och storstad.

– Det är nog snarare så att Stockholm ligger före, de här butikerna kommer så småningom till resten av landet, förklarar hon.

I undersökningen har det också utkristalliserats fem olika huvudgrupper bland kunderna, alla med olika krav och önskemål.

Det är de målinriktade, innerstadsungdomar, ointresserade, curlingföräldrar och de shoppingtokiga

Ofta hamnar de shoppingtokiga i fokus, men det kan vara en dålig affär att bygga ett helt köpcentrum efter deras önskemål.

–De som ser shopping som ett nöje utgör faktiskt endast tio procent av alla kunder, säger Lisa Henning.

Ett köpcentrum som vill vara framgångsrikt måste ha en butiksmix som riktar sig till så många kunder som möjligt. Det är lätt att glömma bort de lite äldre kunderna som numera är en mycket köpstark konsumentgrupp.

–Dressman är till exempel en underskattad butikskedja, säger Lisa Henning. Den är inte så hipp, men den är populär bland många män.

Mäns och kvinnors olika köpbeteenden är också något som en framgångsrik ägare till ett köpcentrum måste beakta.

–Boris Lennerhov, som är vd på Gekås i Ullared, säger att hans största problem är att kvinnor handlar i tre och en halv timmar i genomsnitt, men männen tröttar redan efter en timme.

Är Clas Ohlson lösningen?

– Nej, faktiskt inte, svarar Lisa Henning. Det är inget gubbdagis längre, Clas Ohlson är numera lika populärt bland kvinnor som män.

– Man måste hitta andra lösningar.

Lisa Henning.

Butiker som kunder vill se i sin drömgalleria:

1. Systembolaget.

2. Apotek.

3. Kafé.

4. Clas Ohlson.

5. Akademibokhandeln.

6. H

7. Asiatisk restaurang.

8. El-Giganten.

9. Bokia.

10. Åhléns.

Källa: People in Store

Mer läsning

Annons