Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nödvändigt att spara inom äldreomsorgen

Svar till Bengt Akterhag, ”Frustrerande okunnighet bland politikerna”, den 6 september.

Vi har aldrig haft en så väl utbyggd och omfattande hemtjänst och hemsjukvård som vi har i dag. Kostnaderna har ökat men också tillgången, tekniken och kompetensen hos personalen. Nu är vi i ett läge där vi nått ett tak ekonomiskt och behöver bromsa.

Bengt Akterhag, utförare av hemtjänst i Västerås, menar att han och andra hemtjänstutförare blev informerade först veckan efter påsk i år om att äldrenämnden i Västerås behöver se över kostnaderna i hemtjänsten.

Att äldrenämnden i Västerås har haft ett stort underskott att hantera, har dock varit känt i flera år. Det har funnits med i protokoll från kommunstyrelsen och nämndsammanträden och har rapporterats i lokalmedia.

I augusti 2015 beslutades om nya riktlinjer för hemtjänst och hemsjukvård. I februari 2016 ställde sig en enad nämnd bakom ett nämndinitiativ för att se över kostnaderna och hitta åtgärder som kunde bromsa kostnadsökningen.

På det möte i mars 2016 som Bengt Akterhag refererar till, informerade vi om de första konkreta förslagen på eventuella åtgärder.

Förvaltningen hade då haft ett halvår på sig att undersöka vilka faktorer som driver kostnaderna för att ge nämnden bra underlag. Den tidsramen behövdes för att göra ett gott arbete, och har ändå varit snäv.

Därefter hade man haft några veckor på sig att påbörja arbetet med förslag utifrån nämnddirektivet, så mycket tidigare än i mars hade vi inte kunnat informera. Så fort vi hade något att visa upp, bjöd vi in till ett första möte.

Sedan mars har staden bjudit in till ytterligare tre möten med alla leverantörer. Där har förvaltningen informerat om förslagen.

Jag som ordförande i nämnden har varit med och lyssnat och tagit emot synpunkter på flera av mötena. Nämnden har också backat på några punkter.

Förvaltningen har skickat ut allt material från dessa möten och skapat en referensgrupp, bestående av leverantörer, som träffats två gånger. Vi har varit mer transparenta än vi någonsin tidigare varit.

Utförarna av hemtjänst har efter mötet den 31 mars 11 månader på sig att ta ställning till om de vill driva verksamhet med nya förutsättningar. Dessa börjar gälla 1 mars 2017. Det finns många branscher där förutsättningarna ändras betydligt snabbare än så.

Bengt Akterhag påstår också att nämndens ledamöter inte har tillräcklig faktabakgrund när det gäller utförarens verksamhet. Det stämmer inte.

Vi i nämnden har stått enade bakom de åtgärder som vidtagits, just för att vi har god kunskap om, och samsyn kring, de besparingar som måste göras. Äldreomsorgen måste bli långsiktigt hållbar och kan inte fortsätta öka kostnader i samma takt som tidigare.

I vårt uppdrag gäller det att prioritera och fokusera på de äldres enskilda behov samtidigt som pengarna ska fördelas rättvist mellan dem som behöver.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel