Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Helt enkelt" ganska bra

Anders Berglund och Andreas Sköld har gjort sin största satsning hittills: en två timmar lång föreställning med eget material. Det är friskt vågat, och därmed också hälften vunnet.

Annons
Djärv satsning. Kreativiteten flödar när Anders Berglund och Andreas Sköld presenterar en två timmar lång föreställning med nästan enbart eget material.

Västerås eget revyradarpar firar tio år tillsammans - och firar med en ambitiös föreställning som placerar sig i en gammal god svensk spextradition. Någon överdriven trendkänslighet kan man inte anklaga Sköld och Berglund för, deras förhållandevis unga ålder till trots. Här ha den humoristiska klockan stannat någonstans kring 1987 och Galenskaparna är fortfarande en given referenspunkt.

Det behöver inte vara dåligt. Tvärtom är det lätt att uppskatta deras integritet och beundra deras kreativitet. Sångnumren håller hög klass, även när texterna sviktar, och de har god uppbackning av den skickliga liveorkestern. Deras sidekick Marie Johansson är en trevlig bekantskap. Hon sjunger bra, har en utmärkt scennärvaro och är ofta roligare än sina roller.

Tönthumorn i sketcherna bär ibland, brister ibland. En drift med Västerås krisdrabbade flygplats är välfunnen - och Anders Berglund har flera chanser att bevisa sin känsla för timing. Allra bäst är det potpurri av bortglömda gamla schlagerlåtar som inleder andra akten: det är kärleksfyllt och parodiskt på samma gång, och det är roligt på riktigt.

Vad Anders Berglund och Andreas Sköld ibland saknar är kvalitetskontroll. Två timmar är helt enkelt lite långt. Jag tror att Helt enkelt hade tjänat på en utomstående regissör, ett kritiskt öga som kunde ha hjälpt upphovsmännen att sovra i materialet, skilja det fyndiga från det nattståndna, det absurda från det poänglösa.

Johan Lif

Mer läsning

Annons