Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Span testar att träna med VIK

Den här veckan har Spanredaktionen testat hur det är att vara A-lagsspelare i VIK-hockey. Vi hängde med på ett träningspass med stadens gul-svarta hjältar och deras fystränare Mattias Mattsson. Konstaterat: Vi platsar nog inte ens på avbytarbänken.

Annons
Stormförtjust. Nora kan inte hålla sig för skratt när fotografen ber henne posera med VIK.

Vi kliver in i ishallen där laget redan har tränat i flera timmar. Tränaren Johan Thornberg lyser upp som en sol då han får syn på oss - inte på det där trevliga sättet utan som om han tänker "om ni bara visste vad ni har gett er in på, kontorsråttor!"

Medan VIK-killarna går in i omklädningsrummet och tar av sig sina rymddräkter och sina skridskor träffar vi lagets fystränare Mattias Mattsson, som berättar hur han har tänkt lägga upp resten av dagen. Mattias ser väldigt snäll ut, men två timmar senare skulle vi ha sett igenom hans svärmorsdrömsleende.

Swedbank Arena och intervallöpning med grabbarna. Innan vi börjar känner vi oss som ett med laget, som några av VIK:s hjältar, men bara innan Mattsson visslar i pipan. Piiiip! "Kom igen spring det snabbaste ni kan!" Span-Björn tar täten, ja, han leder faktiskt. Synd bara att vi ska hålla på i typ tjugo minuter till.

-Min vänsterarm har domnat bort, är det en infarkt?, utbrister Jenny.

Vi springer och springer och springer. Men Spanredaktionen halkar efter och Mattsson kräver armhävningar som straff innan vi får avsluta intervallerna.

Efter lite fotboll på arenan är det dags att gå in i VIK:s gym i ABB-Arena. Överste Mattsson visar noggrant och pedagogiskt vilka styrkeövningar vi ska göra, men när vi ska utföra dem finns inga ursäkter. "Snabbare!" "Två till, Nora!", "Nu slöar du Jenny!", "Kom igen nu Björn!", "Kom igen, det här orkar ni", skriker Mattsson, och det är bara uniformen som saknas.

Och VIK-killarna skakar på huvudet och skrattar år oss medan de lyfter 100 kilo skrot.

- Alltså dra åt helvete, jag visste att jag var i dålig form, men det här var ju bara löjligt. Allt började med intervallträning och jag gick in i väggen efter typ tjugo sekunder. Benen började liksom vika sig under mig och jag fick tunnelseende. Jag var helt väck, och det här var ändå ett lätt pass eftersom somliga i laget var förkylda, säger Björn.

En och en halv timme med VIK och Mattsson. Det är förbannat kul, förbannat nyttigt men framförallt förbannat jobbigt och plågsamt. Det här är en upplevelse vi nog aldrig kommer att glömma. Och ska vi göra det igen så ska vi ha jävligt bra betalt. NHL-betalt!

Nora Nergiz Ackblad

Så här ser träningsschemat ut för VIKs A-lag

Försäsong:

Måndag: Styrka 60 minuter. Löpning 45 minuter.

Tisdag: Cirkelträning 90 minuter.

Onsdag: Styrka 45 minuter. Löpning 45 minuter.

Torsdag: Löpning 90 minuter.

Fredag: Styrka 60 minuter. Löpning 45 minuter.

Lördag: Vila.

Söndag: Löpning 60 minuter.

Under säsongen

Måndag: Isträning 60 minuter. Styrka 60 minuter.

Tisdag: Isträning 60 minuter. Löpning 30 minuter.

Onsdag: Match.

Torsdag: Isträning 60 minuter. Löpning 60 minuter.

Fredag: Isträning 60 minuter. Styrka 30 minuter.

Lördag: Vila.

Söndag: Match.

Blicken säger allt. Span har aldrig varit så vilsna som i VIKs ishall.
Friskt vågat hälften vunnet. Björn tar täten i löpningen men mister snart försprånget.
Obalanserad. VIKs tränare Johan Tornberg trodde att Björn skulle ha problem med balansen.
Stark som en Björn? Det är tyngre än man tror, stången väger 20 kilo.
No pain, no gain. Björn pustar ut efter en och en halv timmes hård träning.

Mer läsning

Annons