Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nu når VLT allt fler – så mycket har vi ökat: ”Viktigare än någonsin”

VLT noteras för en positiv räckviddstrend 2019.
– Det är till oss som människor söker sig för att ta del av nyheter, säger VLT:s chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Nordström.

Annons

Anmäl text- och faktafel

I dag, den 17 mars 2020, presenterades TS-siffrorna (tidningsstatistik) från Orvesto konsument (Kantar Sifo) gällande helår 2019.

Där konstateras att VLT ökade sin dagsräckvidd från 92 000 (2018) till 95 000 (2019).

– Vi hade en positiv trend under 2019 och har glädjande nog en ännu bättre trend hittills i år. Jag är glad över att vi har våra läsares förtroende, säger VLT:s chefredaktör och ansvarige utgivare Daniel Nordström.

– Räckviddsökningarna rimmar mycket väl med vår försäljningsökning som vi haft sedan i somras och det är fantastiskt kul att se att vi får tillbaka fler och fler annonsörer som använder våra starka, trovärdiga och lokala kanaler. Senaste månaden kan vi stoltsera med att ha tillväxt i vår annonsaffär, vilket visar på det förtroende vi har gjort oss förtjänta av på marknaden, säger VLT:s företagsmarknadschef Rickard Mäkitalo.

VLT:s totala räckviddsökning (med 3 000) innebär en procentuell ökning med 3,26 procent.

Bryts detta ned noteras att VLT Digital står för en ökning på 18,42 procent (7 000) och VLT Print för 1,47 procent (1 000).

Vilka slutsatser drar du av detta?

– Att vårt hårda arbete ger resultat och inte oväntat ser vi den största ökningen i våra digitala kanaler, säger Nordström.

Trots räckviddsökningen noteras VLT även för en upplageminskning från 2018 (upplaga 23 400) till 2019 (upplaga 23 300).

Vad beror upplagetappet på?

– Det är förstås flera faktorer som ligger bakom det. Inte minst människors förändrade mediebeteende, men det viktiga är att vi kraftigt minskade tappet 2019.

Hur ser läsaraffären ut hittills 2020?

– Mycket positiv. Hittills i år ser vi en ökning av antalet prenumeranter. Vi har alltså vänt upplagetappet till plussiffror, vilket också är en av våra målsättningar detta år, säger Daniel Nordström.

Vad ligger bakom att VLT även ökat i upplaga 2020?

– Framför allt sedan i höstas har vi målmedvetet arbetat med att bredda och förbättra innehållet i våra publiceringskanaler efter att vi lyssnat på våra läsare. Dialogen med läsarna är A och O och jag är mycket tacksam för alla viktiga synpunkter som vi fått, säger Nordström.

Och tillägger:

– Nu i dessa kristider gällande coronaviruset vill jag påstå att vi är viktigare än någonsin och det märks också att det är till oss publiken kommer vid stora nyhetshändelser.

Varför är VLT:s coronaartiklar inte öppna för alla?

– Jag har tidigare förklarat det i en krönika. Våra artiklar är öppna den första timmen, dessutom är det billigt att bli pluskund. Jag tror att de allra flesta förstår varför vi tar betalt för vår journalistik. Artiklarna om corona är samhällsviktiga, men det är också mycket av vår journalistik, säger Daniel Nordström.

FAKTA/DAGSRÄCKVIDD VÄSTMANLAND

Så här ser dagsräckviddssiffrorna ut för länstitlarna enligt TS-rapporten gällande helåret 2019.

VLT: 92 000 (2018), 95 000 (2019), ökning 3 000, +3,26 procent.

Västerås Tidning: 73 000 (2018), 73 000 (2019), ökning 0, 0 procent.

Bärgslagsbladet/Arboga Tidning: 16 000 (2018), 19 000 (2019), ökning 3 000, +18,75 procent.

Sala Allehanda: 13 000 (2018), 14 000 (2019), ökning 1 000, +7,69 procent.

Fagersta-Posten: 10 000 (2018), 10 000 (2019), ökning 0, 0 procent.