Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Nya regler men många oklarheter

Karl Henry Anderson undrar över ändringen av reglerna när det gäller passager för cyklister, bland annat om bilister nu har samma väjningsplikt gent-emot cyklister som fotgängare. Har cyklister även företräde på övergångsställen?

En annan fråga är hur man ska kunna se skillnaderna mellan olika typer av passager. Är det fortfarande så att bilister måste lämna företräde åt cyklister när de kör ut ur en rondell men inte när de kör in?

Sven–Gunnar Wallin: Reglerna ska så småningom införas i kommunerna. Därför är för närvarande mycket oklart. Mitt förslag är att avvakta tills Västerås stad genomfört de uppgifter som ligger på dem så att de nya reglerna kan börja tillämpas. Fortfarande gäller regeln att en bilförare som har svängt i en korsning eller i en cirkulation har skyldighet att låta cyklister passera vid cykelöverfart.

Elisabeth Westman: Alla befintliga cykelöverfarter kallas numera cykelpassager. I princip gäller samma regler som tidigare. Vid en cykelöverfart däremot, kommer cykeltrafiken att tydligt prioriteras. Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklister och mopedförare som är ute på eller ska ut på överfarten. Cykelöverfarten kommer att märkas upp med både markering och ett nytt vägmärke. Utformningen blir som en ”Herr gårmanskylt”, men med en cyklist i stället för fotgängare. Trafikmiljön vid överfarten ska även vara hastighetssäkrad så att fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim. Det finns fortfarande många oklarheter kring utmärkningen.