Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

25 miljoner är för dyrt för Västerås

Annons
Kostar. Vem vill bidra till att driva Västerås flygplats?

Folkpartiets utspel att Västerås stad under nästa mandatperiod succesivt ska minska förlusttäckningen till Västerås flygplats väcker känslor. Att omvärlden reagerar på vårt partis ställningstagande är glädjande.

I sin iver att försvara Västerås flygplats hävdar VD Mikael Nilsson att Folkpartiet sprider felaktiga uppgifter. Roger Haddad sägs hävda att fraktflyget inte längre finns kvar och undertecknad för att glömma bort de destinationer som under viss tid 2013 med några avgångar per vecka trafikerarat semesterorter.

Så är det naturligtvis inte, fraktflyget har vi överhuvudtaget inte tagit upp och jag själv är väl medveten om förekomsten av viss trafik till semesterorter, vilket jag också sagt i pressmeddelande och intervjuer.

Elisabet Unell (M) hävdar att Folkpartiet hattar fram och tillbaka om flygplatsen. För att hatta fram och tillbaka måste Folkpartiet tidigare ha hävdat att Västerås stads förlusttäckning ska avvecklas, så är inte fallet.

Folkpartiet har alltid arbetat för att ha kvar Västerås Flygplats så även idag. Men 25 miljoner kronor är för mycket pengar för Västerås stad att årligen och ensamma täcka flygplatsens underskott när den kommunala gymnasieutbildning som tidigare fanns avvecklats och endast en passargerarlinje som trafikerar flygplatsen hela året finns kvar.

Amanda Agestav, ännu inte tillträdd gruppledare för Kristdemokraterna, hävdar att Folkpartiet agerat populistiskt. Populism innebär att man som politiker lovar populära saker utan finansiering.

Här är det precis tvärtom, vi presenterar ett förlag som innebär förstärkning av finanserna. Dessutom hävdar Agestav att Folkpartiets utspel spräcker Alliansen.

Folkpartiet har inga planer på att lämna allianssamarbetet, så det måste det vara Agestav som vill kasta ut Folkpartiet från samarbetet, vilket vore djupt olyckligt. Jag hoppas istället att Alliansen ska ta över styret av Västerås efter årets val.

Även två av partierna ur det rödgröna styret, Miljö-partiet och Vänsterpartiet, har tagit till orda. Däremot inga besked från Socialdemokraterna.

Den kritik vi framför är i grund och botten kritik mot att det rödgröna styret inte gjort någonting för en långsiktigt bra lösning för Västerås flygplats. Jag vet vad det innebär att styra med ett parti, Miljöpartiet, som vill lägga ner flygplatsen.

Varje förslag som skulle ge flygplatsen en långsiktigt bättre framtid sade partiet nej till. Det blir inte bättre med två sådana partier i styret.

Till sist några ord om hur en långsiktig lösning kan se ut, först flygfrakten, som förmodligen är den del av verksamheten som bäst täcker sina kostnader. Till detta kan läggas att VD Mikael Nilsson har helt rätt i att infrastruktur på en flygplats till stor del består av fasta kostnader.

En väg att minska underskottet är alltså att få mer trafik. Många flygplatser ägs av landstinget/ regionen, som också tar merparten av det uppkomna underskottet.

Så är fallet med Örebro flygplats, där landstinget tillsammans med närliggande kommuner täcker underskottet. Ett annat alternativ värt att prova är samarbete/samgående med andra flygplatser som Eskilstuna och Örebro flygplats.

Eftersom staten genom, Luftfartsverket, hävdar att Västerås flygplats är en resurs för flygverksamheten i Mellansverige, bör staten ta sin del av förlusttäckningen. Det är persontrafiken som medför stora kostnader i form av flygledning och kostnadskrävande verksamhet i avgångshallen. Om och när alla andra alternativ prövats kanske det är persontrafiken som måste avvecklas.

Folkpartiet vill ha kvar flygplatsen, men ser inte att dagens verksamhet är värd 25 miljoner kronor av skattepengar i ett läge där varenda krona behövs till förskola, skola och äldreomsorg. Västerås stad måste prioritera det absolut viktigaste.

Politikerna måste klara av detta annars kommer inte en skatthöjning att kunna undvikas.

Bengt-Åke Nilsson (FP) svarar om flygplatsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons