Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

70 kilometer på E 18 fungerar inte

Annons

Enligt ett beslut i Västerås stads teknik- och idrottsnämnd ska hastigheten på E 18 genom Västerås sänkas från 90 till 70 kilometer i timmen.

Hur tänker ledamöterna i nämnden när de kommer med ett sådant förslag och ett sådant beslut? Har de tänkt över huvud taget? Tydligen har ingen av dem färdats på E 18 och upplevt dagens hastigheter. Som så mycket annat är förslaget tydligen en skrivbordsprodukt som inte finns förankrat i verkligheten. Lägg beslutet i papperskorgen!

I dag råder 90 kilometer på E 18 genom Västerås. Ärligt talat - hur många bilister håller denna hastighet? Utan att överdriva vågar jag påstå att säkert 99 procent av bilisterna håller en hastighet av 110 kilometer i timmen eller mer. Vid Hälla, om man kommer från Stockholmshållet, anges hastigheten till 90 kilometer. Jag har under ett flertal år inte sett en enda bilist sänka farten vid övergång från 110-väg till 90-väg. Den som håller 90 kilometer blir hela tiden omkörd av både personbilar, lastbilar och bussar.

Jag anser att E 18 genom Västerås är väl anpassad till en hastighet av 90 kilometer i timmen. Doseringen är tillräckligt bra för att hålla den lagstadgade hastigheten, det vill säga 90 kilometer. Men kör man 110 eller mer förstår man att doseringen är fel.

Således - följer man hastighetsangivelserna behövs ingen sänkning av hastigheten till 70 kilometer. Vad som behövs är att öka hastighetsövervakningen så att bilisterna håller den angivna hastigheten och inte rusar fram i 110 kilometer eller mer.

Enligt uppgift saknas statistik över trafiksituationen på E 18. Vilken hastighet har de bilar som varit inblandade i olyckor hållit? Har man hållit lagstadgad hastighet eller har olycksfordonen kört i 110 eller mer? Vilken är orsaken till olyckorna på vägen? Är det vägen det är fel på eller är det bilisterna?

Hur ofta gör polisen "dolda" hastighetskontroller på E 18 genom Västerås? Finns det någon statistik som visar resultatet av hastighetskontrollerna? Ska man få veta den verkliga hastigheten så måste polisen köra med dold hastighetsövervakning. Här går det inte att köra med "öppna kort". Det vet alla att ser man en polisbil så sänker man farten automatiskt, eller hur?

Tyvärr, måste jag säga, är det lika svårt att upptäcka en polisbil på E 18 som att hitta en nål i en höstack.

För att markera att hastigheten på E 18 sänks från 110 till 90 måste man sätta upp tydliga, blinkande hastighetsskyltar som bilisterna förhoppningsvis reagerar för.

Sedan måste polisen öka hastighetsövervakningen på E 18 genom att ha en eller flera trafikpoliser i ständigt övervakningsarbete på vägen.

Ett annat alternativ är att sätta upp hastighetskameror. Dessa ska då vara placerade så nära varandra att bilisterna inte hinner öka hastigheten mellan kamerorna. Som dagens kameror är placerade på till exempel vägen mellan Västerås och Enköping har de ingen funktion. Bilisterna bromsar ner strax före kameran och sedan är det gasen i botten när man passerat kameran fram till nästa kamera!

Det första som måste ske är att Västerås kommun, Vägverket och Polisen samarbetar. Sedan måste myndigheterna se till att nuvarande hastighetsbegränsningar på E 18 genom Västerås respekteras av alla bilister. Först därefter ska man, om ingen förbättring sker, undersöka vilka åtgärder man bör vidta för att få en säkrare trafik.

Ta sedan fram statistik och underlag för ett eventuellt beslut angående hastighetssänkningar. Studera verkligheten i stället för att blanda ihop blomlådor på Slottsbron med hastighetssänkningar på E 18.

Först när dessa åtgärder är vidtagna kan man diskutera om man ska sänka hastigheten från 90 till 70 kilometer i timmen.

Jan-E Israelsson

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons