Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Agneta Luttropp (MP): Det handlar om fördelning

Roger Haddads budskap är att Mälardalens högskola ska vara nöjd med sitt forskningsanslag på 75,3 miljoner kronor. Som västmanlänning kan jag inte hålla med.

Annons

Anslaget måste sättas in i ett större sammanhang. Mittuniversitetet har 325 fler helårsstudenter än Mälardalens högskola. Skillnaden för utbildning och universitetsforskning är drygt 115 miljoner kronor. Det finns flera liknande exempel.

Uppsala universitet gjorde ett överskott 2009 på 211 miljoner kronor i huvudsak på obrukade forskningsmedel. Det kan man bedriva en hel del forskning på och avlöna flera doktorander.

På högskolorna är forskningsanslaget lägre eftersom de inte har universitetsstatus. Det är anledningen till att det på våra högskolor finns ett antal lektorer, docenter och professorer som varje termin jagar fakultetsmedel för att kunna bedriva forskning. Detta omöjliggör en stabil grund för en forskning och forskarutbildning som fyller regionens behov. Mälardalens högskola har 80 procent extern finansiering, högst i landet. Tyvärr är det svårast att få extern finansiering till områden som skola, vård och omsorg.

Risken är att forskare försvinner dit pengarna finns och regionen tappar spetskompetens. Utan forskande lärare förlorar högskolor examensrätter. Det är trist och en stor förlust för en region att professorer, docenter och lektorer söker sig till andra lärosäten, det vill säga till universitet, för att få möjlighet att forska.

Kraven på forskningsbas har ökat kraftigt under senare år till exempel inom nya lärarutbildningen. Egen forskarutbildning är ett minimikrav enligt Högskoleverket. Som ett resultat av detta förlorade Mälardalens högskola rättigheter att utbilda lärare.

Mälardalens högskola är ett exempel där det endast bedrivs forskning inom ett begränsat område. Det handlar om teknikområdet och utöver det begränsad forskarutbildning inom ekonomi och didaktik. Det innebär att Högskolan inte kan bedriva långsiktig forskarutbildning utan ökade fakultetsmedel för andra områden, ironiskt nog de områden där det är svårast att fåexterna medel. För att åstadkomma detta söker Mälardalens högskola fakultetsmedel inom alla utbildningar som är professionsinriktade.

Det är nödvändigt att skillnader i fakultetsmedel för universitet och högskolor minskar och att ”bara” vara högskola inte innebär att det blir mindre forskning i regionen och på så sätt riskerar färre utvecklingsmöjligheter.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons