Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Agneta Luttropp (MP): Förändringar på vems villkor?

Annons

Skolan är en arbetsplats där både elever och lärare styrs av ”order” uppifrån både på statlig och på kommunal nivå. Men det som påverkar hur skolan utformas i vardagen beror till stor del på andra orsaker.

För att förändra i skolan måste man förstå den inifrån, den miljö som består av elever och skolpersonal. Det som föreskrivs i form av olika styrdokument måste ha trovärdighet och förankring hos skolans aktörer. Annars händer inget.

Återkommande i skoldiskussioner är elever i behov av särskilt stöd. I SIA-utredningen (Skolan Inre Arbete) från 1974 handlade en av de centrala frågorna om elever som av olika skäl var ”underpresterande”. Vad har hänt på de 37 år som gått sedan SIA? Har det blivit bättre för de elever som behöver mer?

Andelen elever i behov av särkilt stöd är densamma som 1974, det vill säga runt 19 procent. Från elever med särskilda behov är det i dag elever i behov av särskilt stöd. Det är en viktig förändring i ordval, där syftet är ett betona miljöns betydelse för eleverna.

I texterna till den nya lärarutbildningen kommenterar man miljöns betydelse som ett intressant skede i specialpedagogiken och att det nu är dags att åter fokusera på individen, det vill säga tillbaka till elever med behov av särskilt stöd. Detta är förödande och ett stort misstag. All forskning visar på miljöns betydelse för hur elever lyckas.

Inom skolpolitiken finns det som inom andra områden en mängd begrepp som att ”utgå från elevens behov”, ”anpassad undervisning”, ”individuell undervisning” och mycket, mycket mer. Det är dags för lärare och elever att tillsammans tolka vad som egentligen ligger i dessa begrepp.

För att komma vidare och göra verkliga och för elever funktionella förändringar inom skolan krävs att lärare ges möjlighet att reflektera över de begrepp som ofta används utan en verklig förankring i den praktiska vardagen.

Om inte lärare och skolledare tror på skolans styrdokument kommer inget eller i alla fall väldigt lite att hända. ”Styrdokumentsskrivarna” måste se skolan inifrån, se den vardag elever och lärare har idag – skolans verklighet ska styra inriktning i skoldokumenten. Först då kommer förändringar att ske hela vägen där intentioner och policy utgår från skolans verklighet.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons