Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Åke Hillman på fel spår

Annons

Åke Hillman gjorde en fantastisk insats för Mälarbanans tillkomst. Det skall han ha en stor eloge för. I sin senaste krönika den 23 november har han dock kommit helt ur spår med citatet "Banverket kommer att bygga Mälartunneln som planerat och tredje spåret kommer att vara bortglömt".

Järnvägstunneln under Mälaren är kostnadsberäknad till 13,7 miljarder kronor och är lika teknisk hasardartad som tunneln under Hallandsåsen om inte ännu värre. Professorn i brobyggnad vid KTH, Håkan Sundqvist, har vid flera tillfällen påtalat att Hallandsåsen är en barnlek mot nuvarande planer på Citybanan.

Cheferna för Banverket, SJ och SL har sammanfattat Mälartunnelprojektet som minst tio år till av kaos i trafiken.

Nej, västeråsarna är inte betjänta av en sådan gigantisk felsatsning utan det alternativ som snabbt skulle kunna förbättra pendlingen till Stockholm är tredje spåret från Kungsängen tvärs genom Gamla Stan och över Mälaren.

Trippelspåret är redan påbörjat genom växelpaketet vid Tegelbacken och utbyggnaden av bron över Norrström. Ett tredje spår kan vidare förläggas i befintligt utrymme under Birger Jarls Torg. En ny modifierad bananöverbyggnad över Söderströmsbron kan sänka bullernivån till samma nivå som en ny betongbro och därigenom minska investeringen med ytterliggare 500 miljoner. Det finns redan plats för ett trippelspår från "Bockfoten" vid Södra Mälarstrand till Södra station. Genom att tillämpa prioritering av tre spår till trafikflödena morgon och kväll, uppfylls interimistiskt kapacitetskraven.

Så, Åke Hillman för Västeråspendlarnas bästa motverka inte alternativet med tredje spåret!

Clas Lundberg

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons